Längd

Start & Mål

Högsta punkten på RV 84 mellan Funäsdalen och Tänndalen

Beskrivning

En lättsprungen tur med fantastiska vyer i 360 grader. Storslagen frihetskänsla som passar även nybörjaren i trailskorna. Den modiga vågar sig på ett dopp i fjällets egna jacuzzi.

Från start följer du den rösade leden som börjar vid den stora kartan på norra sidan vägen. Du passerar Nordic Ski spåret och följer stigen ytterligare några hundra meter mot Malmbäcksstugan och Lillskarven. När den bredare leden svänger vänster fortsätter du stigen rakt fram förbi en stor sten.

Stigen fortsätter upp på kalfjället och här har du fjällvyer åt alla håll. På höger sida har du utsikt ner mot Funäsdalen by och det karakteristiska Funäsdalsberget. Så småningom är du framme vid Livsäterån. Här kan du ta dig över till andra sidan och utforska åns lopp ner i ravinen. Ån är nedskuren i fjället och har många släta hällar att rasta på.

Det går utmärkt att ta sig ett dopp i de små vattenfallen eller att bara njuta av fjällets sus och vattnets porlande. Du passerar vattendrag på fler än ett ställe längs turen, så du behöver inte släpa på dricksvatten utan godast dricks det ur någon bäck. Samma väg tillbaka.