Vecka 32 – Följa John i obanad terräng

Denna vecka ska vi köra ett mer lekbetonat pass,  som blir ett bra pass med såväl fart, fotstyrka (i obanad terräng) och flås. Hitta en eller flera träningskompisar och ge er ut i skogen!

Det är dags för ”Följa John”. Passet kan med fördel börja på en skogsstig där ni värmer upp i ca 15 min, lugn löpning tillsammans. Sedan är det dags att ta sig från stigen in i skogen, bestäm vem som ska börja att leda(som då är John), resten av gruppen följer efter. Den som springer först gör vägval, obanat över stock och sten. Efter 3-5 min är det nästa persons tur att leda. Är ni många kan ni dela upp er i ”team” om tre-fyra stycken per grupp, då det blir svårt att hålla ihop om man är många fler.

Ett tips kan vara att varje person som leder kör sin slinga och sedan tillbaka till utgångspunkten, där ni byter ledare. Turas om så att ni kör 6-8 ”slingor” eller att varje person är ”ledare” minst 2 ggr. Hur länge ni håller på, är lite upp till gruppen, men ca 20-30 minuter med Följa John, kan  vara rätt lagom. Med 10-15 minuter lugn löpning som avslut, har ni ett pass på ca 60 minuter. 

Att springa obanat i skogsterräng, är bra för att bygga upp löpstyrkan i  fötter och ben, det är även bra för att lära sig parera steget, ger en bättre kontroll, balans, är jobbigare än slätlöpning, högre puls än en lätt vägsträcka och dessutom är det roligt!

Passet blir till vad just ni gör det till och kan bli hur kul som helst! Var inte rädd för att utmana varandra över stockar, under trädgrenar, över mossen, rötter och sten. Kan lova både skratt och puls.

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Vi testar Icebugs sko NewRun! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X