Vecka 34 – Backe i pyramidform 15 – 90 sekunder

Att backträning är en bra träningsform för löpstyrkan, flåset och konditionen det vet vi redan. Backträning kan vi göra i massor av olika former och längder, korta branta backar = mer fokus på styrkan, lite längre ”flackare” backar ger mer konditionsträning och uthållighetsstyrka. Denna vecka ska vi köra backintervall i pyramidform, från 15 sekunder upp till 90 sekunder. Så du måste ha en backe som är så pass lång att den räcker för att springa i minst 90 sekunder.  Pyramiden består av: 15 sek. + 30 sek. + 45 sek. + 60 sek. + 75 sek. + 90 sek. + 90 sek. och sedan tillbaka ner till 15 sek. efter varje backintervall joggar du ner till startpunkten innan du gör nästa backintervall, så efter första 15 sekunder, joggar du ner och väl nere startar du nästa på 30 sekunder, joggar ner och kör nästa i 45 sekunder och så vidare.  Kör i ett tempo som du klarar av att springa hela vägen, de kortare intervallerna kan du jobba ännu mer med spänsten och att få upp steget, men kör inte så hårt att du får för mycket mjölksyra för att kunna fortsätta mot de längre intervallerna. Vilan består av lätt jogg ner i backen till startpunkten. Passet ger bra backträning, styrka och variation, du kommer att känna att det känns ganska lätt att ta sig upp första 15 sekunder, sedan blir det längre och längre innan du återigen, kommer ner till kortare backar.

Börja passet med 10-15 minuter lugn löpning gärna inklusive några höga knän i lätt motlut, för att få igång spänsten och styrka i löpsteget. Avsluta även passet med ca 10 minuter lugn löpning för att få bort eventuell mjölksyra i musklerna som du skapat under backintervallerna.

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • När traillöpning möter bergsbestigning Peter Lindquist
    Läs mer
  • Kullamannen Trail - Gary Cantrell, lera och start i Dubbeldöden! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Välkommen på reflexlöpning i Jönköping Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Big's backyard ultra: det sitter i huvudet Anna Carlsson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
2020
PlayPause
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X