Vecka 47 – Backe 2×2+6×1+2×2 minuter

Jag har sagt det förut.. backintervaller av olika slag är riktigt bra träning som ger både löpstyrka och flås. Dessutom är det effektivt och roligt, så denna vecka är det åter dags för ett härligt backpass! Vi ska variera lite längre och kortare backintervaller med 2×2 min + 4×1 min. + 2×2 min. Tanken är att du ska hitta en backe med lagom lutning för att orka springa hela vägen även om det bitvis innebär att du får jobba ordentligt med steget och frånskjutet. Börja med 2 st. ca 2 minuter. I nästa block ska du springa halva tiden, 4 st, 1 minut. Börja gärna högre upp i backen och avsluta vid samma målgång, eller välj det avsnitt i backen som är något brantare. På dessa intervaller kan du hålla något högre tempo, men inte så högt så att du drar på dig för mycket mjölksyra, eftersom du har två långa backar kvar på 2 minuter, som du ska orka genomföra helst i samma fart som de två första. Vilan består av lätt jogg ner i backen till startpunkten.

Börja passet med 15 min lugn löpning samt löpskolning i form av höga knälyft – detta för att få igång benen, få upp steget en aning, vilket kommer att behövas när du kommer till backen. (Höga knälyft –  gärna i lätt motlut 25-30 meter jogga lugnt tillbaka innan nästa upprepning x 3 repetitioner(tänk på att hålla en bra hållning, luta inte bakåt med ryggen, stark i bålen och pendla armarna i rörelseriktningen).

Börja första backen med att känna efter lite hur kroppen känns just den här dagen, två minuter kan vara ganska långt i en backe, så ta inte i max, spring kontrollerat och fokusera på att hålla ett bra steg i hela backen. När du sprungit första backen har du mer koll på hur lång tid det tog, dagsformen och vilket tempo du kan hålla.

Andas ut längst upp i backen, börja sedan lugnt gå och jogga ner, när du kommit längst ner vid startpunkten börjar du om på nästa intervall. Låt vilan inte bli längre än dubbla tiden på intervallen.

Efter de första två ”långa” ca 2 minuter intervall ska du gå över till ca 1 minut, jogga ner drygt halva backen, du ska nu försöka öka tempot något och jobba ännu mer med benstyrkan, gör fyra upprepningar på en minut. Spring kontrollerat, även om det är väldigt jobbigt, fokusera på att hålla steget, ta kortare steg desto brantare backen blir, lyft blicken för att inte tappa för mycket hållning, hjälp till med armarna för att ta kraften uppåt, framåt.

Avsluta passet med minst 10 min lugn nedjogg.

Backträning är en oerhört bra träningsform både för att få upp löpstyrkan och för att förbättra konditionen. I stora delar av landet har det just nu kommit en del snö, det ingen nackdel då vi kör backintervaller. Eftersom farten inte är så viktig anpassa efter underlaget och du får ett riktigt bra pass, oavsett snö eller barmark.

Lycka till!  / Lena

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Shadow
Slider

Spännande lopp

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör28aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:Dalarna

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Löptest på Aktivitus Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • 10 månader mot 10 mil Fysparet
    Läs mer
  • The Hill marathons 100 miles Anna Carlsson
    Läs mer
  • Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis! Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X