I samarbete med Icebug
Svenska skoföretaget Icebug har fått höra från återförsäljare att kunder inte vill betala för hållbarhet. Nu vill de visa på motsatsen genom att ta hjälp av löpare världen över. En Kickstarterkampanj som lanseras idag, 10 december, syftar till att producera världens mest hållbara löparsko.
Skoindustrin är generellt en smutsig bransch, med mycket olja, kemikalier och utsläpp.
– Att tänka ”business as usual” är katastrof. Det kommer inte att hålla. Så vi ser det som vårt uppdrag att göra Icebug till ett exempel för hur hela outdoorskobranschen kan – och måste – bli renare, säger David Ekelund, vd på Icebug.
Icebug har tagit fram en ny sko där man sett över alla material och processer. Resultatet är världens just nu mest hållbara traillöparskor. Prototyper av skorna har testats intensivt för att se att de klarar de höga kraven, även för teknisk traillöpning.
– Det här visar att trailskor kan göras på ett hållbart sätt. Men att vi gör det här påverkar bara beslutsfattande och gör skillnad, om vi också kan driva på en förändring i hela branschen. Vi vill kunna visa att outdoorentusiaster och traillöpare vill ha mer hållbara skor – och att de är beredda att betala för det, säger David Ekelund.
De nya skorna heter Icebug Outrun och passar så väl rutinerade löpare som vill ha en bekväm långdistanssko, som nybörjare och vanliga motionärer som söker en skön sko för vardagsträning. Skorna är tillverkade i en fabrik sov drivs av solceller för att minska klimatavtrycket, och för de utsläpp som ändå återstår klimatkompenserar Icebug med 200 procent, vilket innebär att skorna är klimatpositiva.
Skorna har 100 procent PVC-fri vattenavstötande behandling och 15 procent återvunnet gummi i yttersulorna. Ovandelen är gjord av återvunnen polyester och 20 procent av mellansulorna är gjorda av Bloomfoam, ett material gjort av alger som Icebug tar från övergödda sjöar – vilket innebär renare vatten och mindre beroende av plast.
Kickstarterkampanjen pågår till och med den 19 januari. Icebugs mål är att under den perioden få in 200 000 kronor från traillöpare världen över.
– Det här är ett tillfälle att bli en del av förändringen. Det här är ett första steg för att visa resten av branschen att det verkligen finns en efterfrågan på hållbara skor. Det finns bara en framtid – och den måste vara hållbar, säger David Ekelund.