Vecka 3 – Pyramidintervaller 1+2+3+3+2+1 minuter


I slutet på förra året hade vi ett pass pyramid med något kortare intervaller, upp till 90 sekunder. Denna vecka kör vi en pyramid, men denna gång med lite längre intervaller, upp till tre minuter. 

Pyramiden består av intervaller i 1+2+3+3+2+1 minuter med 1 minut vila mellan varje intervall, är du nybörjare, inte så van löpare eller kör intervallerna lite hårdare, så räcker det gott med en serie, vill du ha ett tuffare/längre pass så fortsätter du med ännu en serie. Kör du två serier så vila 2-3 minuter mellan de båda seten.

Börja passet med uppvärmning, lätt löpning i 10-15 min + löpskolning i form av höga knän och hälkick samt ett par stegringslopp (då du under en kort sträcka, ca 80 m, successivt ökar farten). Dessa övningar har syftet att väcka  kroppen, få igång musklerna, spänsten och snabbheten i steget. Tanken är att du ska hålla ett högt tempo under intervallerna ca 80-95% av max(desto mer vältränad du är, desto närmare ditt max orkar du hålla under intervallen). Börja inte första minuten alltför snabbt, se hellre till att få in en bra känsla. Vila en minut mellan varje intervall, rör dig bara lätt på stället det vill säga gå eller lätt jogg, för att hålla värmen. Kör du 2 set vila 2-3 minuter innan du startar nästa pyramid.

Leta upp en bra sträcka, det gör inget om terrängen är lite kuperad. Att hålla fart både på slätt, lätt utför och uppför är bra träning. Se bara till att det inte är alltför brant utför eller uppför, då det kan vara svårt att hålla tempo och få ett bra flyt.

Det ska ska vara jobbigt, så våga utmana dig själv. Kör du två serier försök att öka tempot något på den andra pyramiden. Passet ger dig både uthållighet och snabbhet. Har du koll på din miltid, bör du kunna köra intervallerna i ett tempo som är något högre än det.

Avsluta passet med ca 10 minuter nedjogg.

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trailkalendern
Trailkalendern
trail-kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
Slider

Spännande lopp

lör11apr10:00FeaturedHoka One One Trail 28 km28 kmAnmälanDeltagare

lör18apr10:00FeaturedMerrells HöjdmeterrekordAnmälanDeltagare

lör25apr10:00FeaturedTrailrunning Sweden Store Trail 12 km12 kmAnmälanDeltagare

lör02maj10:00FeaturedIcebug Trail 50 km50 kmAnmälanDeltagare

lör09maj10:00FeaturedUSWE Trail 21,1 km21,1 kmAnmälanDeltagare

lör16maj10:00FeaturedNvii Trailmaraton42,195 kmAnmälanDeltagare

lör23maj10:00FeaturedSalming Trail 6 km6 kmAnmälanDeltagare

lör30maj10:00FeaturedEnervits DistansrekordAnmälanDeltagare

lör13jun10:00FeaturedBillingen Trail Marathon45km, 22km, 12km 2,6 kmLandskap:Västergötland

tis16junalldayFeaturedAmazing Trail6 km, 10 km, 20 kmLandskap:StockholmAnmälanDeltagare

Nyhetsbrev

Inspiratörer

  • Inte ens ett aprilskämt! Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Swimrun premiär Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Joggugglan skådad. Fysparet
    Läs mer
  • Vad kommer bli din utmaning? Bröderna Backa
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
TRAILRESA TJECKIEN
20-24 MAJ 2020
FULLBOKAD
public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X