När de först lanserades blev de utskrattade. Men, skrattar bäst som skrattar sist. Hoka One Ones löparskor har blivit en enorm succé över hela världen – inte minst i Sverige. Vi har träffat Hokas man i Sverige, Erik Desmeules.
De tjocka runda skorna var motsatsen till hur en löparsko skulle se ut för tio år sedan. Då rådde en barfotaboom. Ni minns då när alla läste ”Born to Run” och skulle springa som tarahumaraindianerna i skor med tunn, tunn sula.
– Dämpning ansågs vara dåligt, ja rentav skadligt. Men många förstörde faktiskt fötterna genom att springa i barfotaskor, det är få som har kroppen och löpsteget för att klara den stora belastningen på vader och hälsenor, säger Erik.
Hoka One One erbjöd något helt annat.
– Folk skrattade åt de skorna. De kan se klumpiga ut med sin tjocka rundande sula, men efterhand upptäckte fler och fler hur sköna de är. Rullsulans geometri hjälper dig att springa naturligt eftersom den får dig att rulla över mjukt i steget. Våra skor har ett ganska lågt drop (höjdskillnaden mellan häl och tå på skon) på 4–5 mm vilket ger en naturlig ställning för foten. De kombinerar låg vikt med ordentlig dämpning. I en Hokasko vilar du som i en skål med mellanfoten och det ger stabilitet.
– Elitlöparna var mest skeptiska, men nu springer ju i stort sett alla elitlöpare i tjocka skor från de olika skotillverkarna. De omtalade kolfiberskorna, som sägs ha kapat många rekord inom löpningen det här året, är tjocka. Utvecklingen har spelat oss i händerna kan man säga, berättar Erik som tävlat i triathlon på elitnivå och som nu är en hängiven löpare med en träningsdos på 400 mil det här året.
– Jag har jobbat med Hoka sedan hösten 2016 då vi tog hand om försäljningen i Sverige. Känslan var att det skulle gå bra, men jag hade kanske inte anat att det skulle bli så här stor succé. Hoka är ett av de fem största skomärkena i Sverige och svenskarna är de, som efter norrmännen, köper flest Hokaskor per capita i hela världen. Och jag tror faktiskt att antalet sålda par i år kan dubbleras till nästa år.
Hoka grundades av två fransmän som utvecklade en sko för att kunna springa riktigt fort nedför i Alperna. Skor som visade sig vara bra även på platt mark.
– Grundarna har hela tiden sagt att de andra skomärkena kommer att följa efter oss. De har varit säkra på att de haft rätt. Hoka fortsätter köra sin grej och grundarna är fortfarande med i all skoutveckling.
Varför har Hoka blivit så stort i Norden?
– I Sverige och Norge är löparna funktionsmedvetna och pålästa, de är inte rädda för att prova nya varumärken. Och faktiskt är det tjejerna som köper allra mest Hokaskor, 55% av de skor som säljs i Sverige.
Hoka är titelsponsor till Torekov-Båstad, företagets första svenska titelsponsorskap.
– Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med arrangörerna och vi vet att det här blir ett välarrangerat lopp. Det blir en rolig säsongsöppning i mars. Trail är Hokas ursprung och ett viktigt segment för oss. Det bor mycket folk i den här regionen och med det här eventet hoppas vi kunna nå ut till sydsvenskar lite extra, säger Erik.