Veckans Pass: Backintervaller med utförslöpning i fokus

Veckans Pass är designat av Peter Lindqvist, coach i Trailrunning Swedens löpargrupp Göteborg-Härryda. - Passet fokuserar på en grej som är vanligt att glömma bort - att träna vår förmåga...

Veckans Pass är designat av Peter Lindqvist, coach i Trailrunning Swedens löpargrupp Göteborg-Härryda.
- Passet fokuserar på en grej som är vanligt att glömma bort - att träna vår förmåga att springa utför! Att träna utförslöpning ökar tåligheten, stärker muskler och förbättrar löptekniken, men är också ett sätt att träna sig mentalt till att bli modigare inte minst på tekniska stigar. Ju säkrare vi blir på utförslöpning, desto mer avslappnat kan vi springa. 
säger Peter.

Välj en lämplig backe att öva i utifrån just din förmåga och erfarenhet. Är du ovan vid utförslöpning i terräng, så väljer du med fördel en lite flackare och mindre teknisk backe och övar där tills du känner att du kan springa utför relativt fort och avslappnat. Är du en mer van trail- och terränglöpare, så utmana dig själv med en lite brantare och mer teknisk backe. Tänk på att ta det lugnt uppför - du vill vara återhämtad på toppen och pigg inför nästa utförslöpning.

Du kan också förlägga passet i en slinga i skogen som du vet är lite mer kuperad. Ta det då lite lugnare där det är platt mark samt i uppförsbackarna och passa på att ösa på så fort du kommer till en nedsförsbacke.

Det vi vill träna på under detta pass är att springa lite snabbare utför men samtidigt kunna göra det avslappnat. Försök att "följa med backen" utför och luta kroppen lite framåt och sänk tyngdpunkten lite. Försök ha korta snabba steg och använd armarna! Armarna är bästa sättet att ge kroppen balans och stabilitet. Låt passet kännas lekfullt och roligt, som om du dansar med naturen!

Lycka till!
/Peter

Utvalda nyheter

Utvalda traillopp

Löparresor

17maj(maj 17)14:00Trailresa TjeckienLiberec

24aug(aug 24)07:00Loppresa Salming Idre FjällmaratonLandskap:Dalarna

Vi är sociala

Följ våra kanaler

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

She is the beautiful athlete m.a.r.i.c.h.k.aaa 🏃‍♀️😘🥰😍

Follow me: ➡ running_ronasy For More 😉 . . . .

😍😍😍
Follow us for more running_ronasy

#onrunning #asicsrunning #runningaddict #runningmotivation #runninglife #brooksrunning #runningtips #runningirl #runningfit #running365 #runningsucks #runningismydrug #weloverunning #runningforacause #runningroom #sundayrunning #running4thosewhocant #outdoorrunning #postpartumrunning #endurancerunning #trailrunningsweden #runningblog #runningfriends #virtualrunning #ihaterunning #nationalrunningday #ukrunning #runningistherapy #runningbug #fellrunning
...

Another lovely lunch run.... 😍

#xmascalendar day 5.

#springigbg #trailrunningsweden #trailrunning #runtoinspire #ultralopning #wildandhappy #wildandfree #runforlife #positivity #feelgood #goodvibes #runner #trailrunner #loverunning #trailexploring #nevergiveup #neverstopexploring #runfree #loverunning  #timetoplay #flatisboring #changeyourattitude #runningtoinspire #ultragbg #vegan #veganrunner #nomeatathlete #plantbasedathlete #moonvalley
...

Monday motivation🚴‍♀️🏃‍♀️✅💪

Ut och spring eller in och träna! Boka ett grupppass på gymet eller gå en lång promenad!!! Men träna! För det gör det så mycket lättare nu när det är så in i bomben mörkt!! Allt räknas och 10 min, 20 min är bättre än inget alls!✨✨✨

Jag kommer köra löpbandet idag✨ kanske även cykel ikväll (inomhus) Jag bokar pass på gymet eller kör med en kompis just nu för då kan jag inte backa ur😆👋 Igår skulle jag sprungit långpass men det var bara för mörkt och kallt ute, trots att jag vet att när jag väl kommer ut är det riktigt skönt!! Så jag säger detta även till mig själv😆🤗

Det ÄR mörkt ute, men den 21 dec vänder det igen mot ljuset!!🥳🥳🥳 Tänk på det!

Förra veckans pass blev 7h
Måndag: Cykel + gym (pass på gymet)
Tisdag: Lång promenad med 🎧🙏
Onsdag: Vila 💤
Torsdag: löpning + gym med 👯‍♀️
Fredag: löpning + pizzanight med 👯‍♀️
Lördag: Cykel + gym (pass på gymet)
Söndag: Vila 💤 + Julshopping med ❤️
.
.
.
.
.

#löpning #løp #modaymotovation #tritraining #triathlon #tobecomeanorseman2024 #trilife #löpningärglädje #trailrun #trailrunning #trailrunningsweden #trilife
...

Är du nyfiken på skidalpinism? De svenska loppen för vintern finns nu i Trailkalendern. En nyhet för i år är även att @klatterforbundet startar en Sverigecup med totalt 7 deltävlingar. Läs mer i nyhet på sajten 👉 Trailrunningsweden.se #trailrunningsweden #skidalpinism ...

4 December 2022. Peppareds Elljusspår, Mölndal, Sweden.

Camera: omsystem.cameras OM-1
Lens: Olympus M.Zuiko 17 mm 1.2 PRO

Settings: ISO 1600, 17 mm, f/2.2, 1/100 sec. Godox TT350O flash

#mikaelsvenssonphotography #amazing_fs #awesome_earthpix #igworld_global #pocket_world #princely_shotz #discovernordics #sweden_photolovers #ig_mood #visitsweden #vsco_sweden #vsco_sverige #olympuspassion #olympussverige #olympusinspired #breakfreewitholympus #getolympus #zuiko17mmf12pro #m43_art #omsystem #omsystemom1 #trailrunner #trainingday #mölndal #upplevmölndal #trailrunningsweden #stavgång #stavgångsintervaller #elljusspår #ullmax
...

Ett bättre sätt att starta veckan, 5:an i #ursvik innan jobbet! Pannlampan var väl överkurs men fick iallafall använda den ca 400 m så det var det värt! Oväntat isfritt och många hundägare ute. Hyggligt god känsla och kallt om näsan! 🇬🇧Starting of the week running and freezing my knees of!
-
-
-
-
-
#trail #trailrunning #trailrunner #trailrunningsweden #trailaddict #trailtherapy #löpning #löpare #löpningärlivet #jagspringer #ultrarunning #ultrarunner #mountainrunning #mountainrunner #runfie #grumpybadgertrailrun #ukapain #kullamannen #crossfit #viciouscrossfit #90dagarmot10000kr
...

Trailsnack

Vårt diskussionsforum på Facebook

 

Facebook Posts

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
2 weeks ago

Har några nya joggingskor som jag tog ut idag efter barnlämning.

Sprang samma runda jag brukar. Men det gick otroligt tungt. Det var som att det där ”studset” från marken inte var där. Var bara tungt istället. 3 min extra per km nästan.

Vet inte vad det kan bero på. Sovit normalt. Enda skillnad mot vanligtvis utrustningsmässigt var de nya skorna.

Ni som är mer erfarna. Ska jag ta en kontrolltur på lunchen samma runda och se om studsen kommer tillbaka? För att få mer data.

Eller har jag något annat val än att köpa mer utrustning och nya skor på en black friday-rea?
... Se merSe mindre

Har några nya joggingskor som jag tog ut idag efter barnlämning.

Sprang samma runda jag brukar. Men det gick otroligt tungt. Det var som att det där ”studset” från marken inte var där. Var bara tungt istället. 3 min extra per km nästan. 

Vet inte vad det kan bero på. Sovit normalt. Enda skillnad mot vanligtvis utrustningsmässigt var de nya skorna. 

Ni som är mer erfarna. Ska jag ta en kontrolltur på lunchen samma runda och se om studsen kommer tillbaka? För att få mer data.

Eller har jag något annat val än att köpa mer utrustning och nya skor på en black friday-rea?Image attachmentImage attachment

Kommentarer på Facebook

Du behöver köpa denna modell:

Helt klart mer utrustning och fler skor 🤣🤣🤣

Nya skor på black friday är det ända som kommer hjälpa

Sannerligen mystiskt!

Du går snart in dem - då kommer studsen tebak Ska’ru se 🙈😂🙌

Fortsätt träna bara, så känns det bra igen framåt midsommar. 🫶

View more comments

Hämta fler

Poddar

Här samlar vi alla för Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden. Trevlig lyssning!

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev och få tillgång till specialerbjudanden.

 

Meny

X
X