HeaderAD

Snöskor som vinterträning för löpare

En spännande aktivitet under vintersemestern eller ett regelbundet inslag i vinterträningen. Snöskor är en jobbig och kul träningsform.

Vi gav oss ut i den jämtländska fjällvärlden för att testa snöskor som träning. De ger friheten att komma ut var som helst i terrängen oavsett snödjup. I ett snötäcke på bitvis över metern sjunker vi max 10-20 cm på vår tur.

I jämförelse med att springa på fasta underlag är det tungt och i motlut blir det mest som en promenad, en ansträngande sådan. Pulsen är hög under passet, vilket beror på att flera av våra största muskelgrupper behöver syresättas.

Snöskorna fäster du enkelt på dina vanliga träningsskor. Du kan också smidigt justera spännena utifrån din skostorlek. Vill man vara ute en längre stund är damasker eller annat skydd mot snö att föredra, då fötterna annars riskeras att kylas ner i den kalla snön. Det går även utmärkt att använda stavar till snöskorna för att få arbeta med ännu fler muskelgrupper.

Vid snöskolöpning är stötarna mindre än vi löpning på stig och väg, vilket kan göra det till ett avlastade komplement i traillöparens vinterträning. Det kan också liknas vid känslan av att springa myr sommartid.

Första gången du tar på dig snöskorna kan det kännas som att du springer mer bredbent, men efter några minuter igång var den känslan borta. Den snösko vi testade var TSL’s nya modell Symbioz Motion.

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X