Marknadsföring

Som arrangör kan du lägga hur mycket tid som helst på att planera banor, hemsida och information. För att det ska ha någon mening måste ju folk vilja springa loppet – och de behöver få veta att det finns! Därför är marknadsföringen en viktig nöt att knäcka för dig som arrangör.

banan

Att markera upp banan för trailloppet är självklart en nyckel för ett bra arrangemang. Uppgiften kan tyckas enkel, men som banansvarig är det viktigt att du skaffar dig erfarenhet och tänker dig in i löparens perspektiv. Allt för många traillopp har svårt att märka upp banan tillräckligt, med följden att löpare tappar bort sig längs vägen.

Energistationer

Tydliga vätskestationer förenklar för löparen. De flesta lopp av längre karaktär än 10 km behöver tänka på att serva deltagarna med energi och framförallt vätska längs banan.

Anmälan och
Tidtagning

Är det något du som arrangör vill kunna garantera deltagarna så är det en fungerande tidtagning och möjligheten att publicera en korrekt resultatlista direkt efter loppets genomförande. Det finns många olika aktörer på marknaden som erbjuder anmälnings- och tidtagningstjänster.

Markfrågor

Skogen är traillöparens arena och vi är gäster där. Vi måste visa varsamhet och hänsyn mot växter och djur. Vi är också gäster hos den som äger markerna, därför är det självklart att vi tar hänsyn till markägarnas intressen.

Arenan

Arenan berättar mycket om ert arrangemang. Det är ofta den plats där deltagarna kommer att befinna sig under största delen av sin tid på ert lopp. Den profil ni väljer för arenan sätter stor prägel på hur arrangemanget uppfattas.

Tävlingsledare

Tävlingsledaren är den som är ytterst ansvarig för att allt fungerar. Som tävlingsledare är du ansvarig för arbetet inför och under loppet, samt för att respektive område byggs upp på rätt sätt. Kontrollera med respektive områdesansvarig att ingenting glömts bort.

Tävlingsledare
marknadsföring
Slider

Välkommen till arrangörssidan

Det arrangeras årligen ca 300 traillopp i Sverige. Vissa arrangörer har massor av erfarenhet, andra gör det för första gången. Här vill vi skapa en bank med idéer och tips för att öka möjligheten till ett lyckat arrangemang. Tanken är att underlätta för arrangören att genomföra ett bra traillopp, och samtidigt minska risken för konflikter med andra människor eller organisationer.

Vem gör egentligen vad i arbetet med ert traillopp? För att få en struktur är det klokt att skriva ned olika ansvarsområden, vilka uppgifter som ingår och utse en ansvarig för respektive område.

Arrangörsnyheter

Är du Startklar?

29 maj, 2019
I SAMARBETE MED STARTKLAR Försäkringar tillhör för de flesta den där mindre spännande admin-delen av livet. Det är ju så mycket roligare att sticka ut…

Startklar har bytt försäkringsbolag

8 november, 2018
Inlägget presenteras i samarbete med försäkringen Startklar. Idrottsförsäkringarna Startklar och Startklar Plus har efter 17 år bytt försäkringsgivare från Folksam till Svedea, ett svenskt modernt…

Guiden till dig som trailarrangör

15 februari, 2018
Det arrangeras årligen cirka 300 traillopp i Sverige. Vissa arrangörer har massor av erfarenhet, andra gör det för första gången. Nu öppnar vi en guide…

Våra partners

X
X