Skapa intresse för ditt lopp

Som arrangör kan du lägga hur mycket tid som helst på att planera banor, hemsida och information. För att det ska ha någon mening måste ju folk vilja springa loppet – och de behöver få veta att det finns! Därför är marknadsföringen en viktig nöt att knäcka för dig som arrangör. Det handlar om att synas gentemot en målgrupp som består av potentiella deltagare i ert lopp. Utmaningen blir att göra det på ett kostnadseffektivt sätt och skapa ett intresse.

Tips!

  • Gör medierna medvetna om ditt arrangemang i god tid. Gör ett besök hos dem eller skicka ut ett pressmeddelande om att ert lopp kommer att arrangeras. Bjud även in dem till loppet och be dem komma dit under tävlingen. Efter loppet skickar du ett välskrivet pressmeddelande, med bra bilder och resultatlistor till dina mediakontakter.
  • Försök att samarbeta med andra lopp eller löpargrupper i din närhet.
  • Se till att loppet finns registrerat i Trailkalendern och andra tävlingskalendrar på internet.
  • Skapa kanaler i sociala medier för loppet. Det bör finnas med på åtminstone Facebook och Instagram. Bestäm en #hashtag som deltagarna kan söka bilder och kommentarer från loppet under.
  • Bjud in fotografer som vill ta bilder från loppet. Hjälp dem att hitta bra platser att fotografera på, så att bilderna blir intressanta.
  • Om möjligt, ta gärna med medierepresentanter ut till någon plats längs banan, för att fånga de tävlande i aktion. Se dock till att platsen är relativt lättillgänglig, de vill ofta inte gå för långt.

Sponsorer och samarbeten

För att få ert lopp att växa och erbjuda deltagarna mervärden kring arrangemanget, är sponsorer och samarbetspartners viktiga. Försök tänka kreativt och klura ut hur företag kan tjäna på att samarbeta med loppet. Kanske kan företaget ställa upp med något annat än pengar, som ändå ger ett mervärde för loppet och för deltagarna. Ett tryckeri kanske kan hjälpa dig med nummerlappar och den lokale slaktaren kanske kan bjuda på lokalproducerad korv vid målgång.
Ta fram en tydlig presentation för de sätt som loppet kan exponera företag på.

Tips vid sponsorarbete

  • Arbeta professionellt vid kontakt med sponsorer. Sätt samman ett tydligt presentationsmaterial. Fundera kring varför sponsorn ska hjälpa till? Vad får sponsorn ut av samarbetet? Kan en ekonomisk sponsring delas upp på flera år?
  • Annonser i programblad är ett utmärkt sätt att få in pengar från sponsorer och göra bra uppgörelser med samarbetspartners. Eventuella kostnader för framställning, kan med fördel finansieras via annons för tryckeri eller motsvarande. Kom ihåg att boka plats hos tryckeriet i god tid.
  • Undersök möjligheterna att sälja reklamplatser/reklampaket. Förutom annonser i ett eventuellt programblad, kan reklamplatser säljas på exempelvis nummerlappar, målportal, arena, sociala medier och hemsida.
  • Det kan vara lönande att anlita en expert, eftersom en sådan med sina kontakter ofta kan komma fram till fördelaktiga paketlösningar.

Medaljen

Medaljen är ofta föremål för diskussion hos trailarrangörer. Behövs den? Hur viktig är den? Och hur mycket får den kosta? Vår erfarenhet säger att särskilt i längre lopp är den viktig för en stor del av deltagarna. Har loppet varit ett mål i träningen under en längre tid, vill många ha en medalj som ett bevis på att de genomfört loppet. Som arrangör kan medaljen bli en viktig marknadsföringskanal. Tar du fram en unik medalj som är snygg och sticker ut, ökar sannolikheten att löparen har den framme hemma. Vissa vill också ha en full serie med medaljer från loppet och återkommer därför år efter år.

Tillbaka

Trailrunning Sweden AB
Hästtorget 6, 312 30 Laholm
VAT-nr SE559145416901
Email: [email protected]


Lägger till i kundvagnen

  • x
X
X