Fem viktiga träningstips; #2

Att få till träningen i vardagen är inte alltid helt lätt. Vi har alla olika livssituationer och förutsättningar som styr våra möjligheter till att var aktiv. Oavsett om man lever ett familjeliv, samboliv eller singelliv och är anställd, egen företagare eller student så är tidsbrist ett av de vanligaste skälen för utebliven träning. Andra gånger kan det vara annat, eller kanske andra, som ställer till det och på ett eller annat sätt påverkar träningsplanerna. Men det är också det där andra, eller de andra, som kan hjälpa istället för att stjälpa, och ge dig motivation när du inte har det. I vår lilla miniserie berättar vi om fem träningstips runt just detta som kommer att hjälpa dig med din träning i vardagen! (Här kan ni läsa träningstips nummer 1)

2. Variera träningen

Det finns en del myter kring träningen som vi måste börja slå hål på. En av dem är att man måste träna ”sin” idrott för att bli bättre. Visst stämmer den, men vi tror att många ofta tar för allvarligt på det och inte tänker utanför boxen vad som faktiskt kan utveckla oss. Istället för att slita ut både kroppen och knoppen så att motivationen tryter kan man hitta andra träningsformer som är utvecklande. Vår träning innehåller bland annat löpning, längdskidåkning, klättring, cykling, hockeymatcher och turskidåkning under ett år. Allt är inte specifik löpträning, men vi blir starkare och vi får framförallt tid till träningen på ett helt annat sätt! Vi kan kombinera utflykter med löpning, vardagspendla med cykel och klättra tillsammans med familj/vänner eller lägga en skidsemester i bergen och få fantastisk träning. Vi ser möjligheterna med det istället för att begränsa oss! Framförallt tror vi även att skaderisken minskar, då vi sällan eller aldrig är skadade. Belastningen på kroppen blir annars väldigt hög vid ensidig och hård träning, och i vår omgivning ser vi många som blir skadade på grund av just detta. Kroppen byggs upp av kontinuitet, oavsett vad aktiviteten är!

Med en vår bakom oss och en sommar framför oss vill många naturligtvis springa så mycket som möjligt. Det är en fantastiskt härlig träningsperiod som kommer nu, och många av er har säkert också en del tävlingar som man vill vara i form till. Vi uppmuntrar såklart till all löpning, men slår samtidigt ett slag för att variera träningen ändå! Under våren och sommaren är det otroligt lätt att bli skadad då belastningen på våra distanser och pass tenderar att öka. För att undvika detta är det bra att ta några pass som avlastar löpningen, men ändå ger samma träningseffekt. Vårat bästa tips för att variera träningen är att gör aktiviteter tillsammans med familj eller vänner. Vandra i skogen och fika tillsammans, promenera om kroppen känns sliten eller cykla någonstans ni aldrig varit förut. Och har man barn kan de följa med på alla ovanstående förslag (med lite fantasi och hjälpmedel)! Här gäller det att se möjligheter istället för begränsningar. Ofta innebär utflykter mer planering, men det går absolut att lösa. Det vi tror att många glömmer är att en utflykt i ett par timmar förmodligen ger lika mycket träning som det där långpasset eller den där timmen i löparskorna. Framförallt så ger vandring i ett par timmar i varierande terräng lika bra träning för kroppen som ett långpass! Våga tänka om och testa! Nu när semestern närmar sig är det extra lätt och roligt att få till varierande aktiviteter. Lycka till och låt oss gärna veta vad ni hittar på i sommar!

Vandring i fjällen..

..eller i skogen är perfekta alternativa träningsformer under sommaren!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tvillingbröder som helst springer tillsammans och tränar för att prestera genom att uppleva. Vill inspirera fler till att våga utmana sig själva och ha löpningen som en naturlig del i vardagen.

Född: 1990

Kontakt: [email protected]

Mål: Anta större utmaningar och utvecklas varje år med en aktiv livsstil

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Arosa/Lenzerheide äventyr i Schweiz Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X