Att klara 100 miles kräver mer än bara träning

All träning inför Kullamannen finns redan på kontot. Sedan en vecka tillbaka så har jag minskat veckomängden med cirka 60 procent. Denna veckan blir det mest korta pass med lite fartökningar för att hålla kroppen alert och redo. Men att springa ultralopp är så mycket mer än bara träning och det viktigaste nu är att förbereda sig mentalt och få koll på all utrustning.

Ju längre du ska springa desto viktigare blir det att ha utrustning som fungerar under lång tid. Minsta lilla skav, dålig passform eller problem med energiintag kan efter flera timmar ha vuxit till astronomiska bekymmer. Särskilt om man adderar fysisk och mental trötthet till ekvationen.

Jag har börjat packa all utrustning, planerat mina drop bags och satt en energiplan. Idag tänkte jag berätta lite om några saker som jag ser som extra viktiga på fredag när det gäller utrustning.

Lite av all utrustning som är viktig under Kullamannen.

Hoka One One Speedgoat 2
Sedan två år springer jag med Hoka One One och sedan Speedgoat 2 lanserades i våras är den en given favorit. Bra passform, överlägsen dämpning och bra grepp. Allt man önskar sig av en traildojja. Många frågar om det inte är vingligt med så hög sula på stigarna och svaret är nej. Jag bytte själv från skor med noll dämpning och visst var det ovant de första turerna men snabbt infann sig känslan och tryggheten även med tjockare sulor. Under långa ultror är den extra dämpningen fantastisk.

Raid Light Responsive 3L Race Vest
Under Kullamannen ska vi löpare vara semisjälvförsörjande, vilket innebär att vi måste bära med oss en hel del energi och vatten hela tiden. Personligen föredrar jag att ha soft flasks på bröstet och ha flera fickor fram för energi och annat jag vill ha lättillgängligt. Allt detta får jag med min race vest från Raid Light + att den är lätt och otroligt bekväm. Allt som jag inte behöver ständig tillgång till lägger jag i facket på ryggen.

Lumonite Compass R
Stora delar av loppet kommer att gå i mörker, vilket innebär att en bra pannlampa är ett måste. Jag har fastnat för Compass R från Lumonite. Den ger otroligt bra ljus, sitter bra på huvudet, är lätt och har dessutom riktigt bra batteritid. Det är väl i princip allt man kan önska av en pannlampa. Efter att ha tittat runt en hel del på olika alternativ så vågar jag påstå att ingen pannlampa kan leverera samma mängd ljus och samtidigt ha så lång batteritid.

Varde ljus! Eftersom stora delar av loppet går i mörker gäller det att ha en bra pannlampa. Jag har valt Lumonite Compass R.

Energi, massor av energi. Och lite annat att stoppa i munnen
Att få energiintaget att fungera är troligtvis det absolut viktigaste om man överhuvudtaget ska ta sig fram 100 miles. Det spelar ingen roll hur vältränad och förberedd du är om du inte får i dig energi under loppet. Då kommer du ändå inte att ta dig i mål. Efter att ha haft stora problem med att få i mig tillräckligt med energi så har jag hittat Maurten, en svensk sportdryck som med en unik sammansättning har räddat min mage. Numera har jag inga problem att få i mig tillräckligt med kolhydrater och magen är lugn som en filbunke. Planen är 80g kolhydrater per timme (320 kcal) och om jag tar mig i mål på 30 timmar så har jag fått i mig nästan 10 000kcal…
Innan start kommer jag att ta en rejäl dos Umara Intend, en PWO med koffein och beta alanin och annat smått och gott som håller mig pigg och alert. Det är en fantastisk känsla 20 minuter efter man svalt Intend.
Under loppet kommer jag dessutom äta en salttablett per timme och fylla på med koffein var 3-4 timme.

Nu är det bara 66 timmar kvar till start…

2 svar till “Att klara 100 miles kräver mer än bara träning”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upplevelselöpare som snöat in på ultratrail. Springer lika mycket för att uppleva som för att prestera och springer därför gärna i svenska fjäll och Alperna. Min blogg handlar om allt detta samt annat relaterat till min träning.

Född: 1976

Kontakt: [email protected]

Mål: Att genom löpning uppleva nya platser i Sverige och världen, och samtidigt utmana mig själv.

Motto: Ett liv i rörelse.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
  • Inför Idre Fjällmara Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Pryltest - Coros Apex Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X