Löphösten

Har nu sprungit årets sista planerade lopp, Ultimate Trail. Det gick av stapeln i helgen och nu är kalendern som en oskriven bok 😉

Min plan är att låta november-december vara väldigt lättsamma; fortsatt inga prestationspass, krav eller måsten utan det som känns bra och det jag är sugen på.
En vecka kommer innehålla:
– Yoga tisdagar
– Kortare konditionspass onsdagar (med allra största sannolikhet löpning).
– Längre löpning på helgen tillsammans med min man.

De dagar som inte bjuder på planerad träning (har lektioner med fysisk aktivitet också!) kommer innehålla lunchpromenad för att få se dagsljus och få vardagsrörelse. Kommer även försöka gå på några olika pass på Friskis&Svettis för att få inspiration och känna rörelseglädje.

I slutet av december eller början av januari kommer jag se vad för fokus jag ska ha året 2019. Mitt långsiktiga mål är att kunna springa hinderbana med S & N (som fyller 2 år nästa år). Det är jag nöjd med och behöver inte omformulera, men det kan vara svårt med träningsmotivation när ens mål är 10 år framåt i tiden. Därför funkar det bra för mig att ha mål på årsbasis också. Jag vill ju träna länge för en stark och frisk kropp, men det är inte alltid det hjälper en att ta sig ur soffan en regnig dag, då kan det vara bra att ha något extra som sporrar.

Jag börjar känna mig piggare, jag känner mig starkare och mer energifylld, men jag känner mig också fortfarande skör mentalt. Förra höstens stora lärdom var att ta en paus i träningen, men att fortsätta röra på mig. Därför har jag planerat in rörelse i veckorna, för det mår jag bra av, men det handlar inte om att följa någon plan eller något schema, för det är inte mentalt avslappnande för mig. Jag känner att kroppen börjar återhämta sig, men då gäller det att gå ut lugnt. Jag vill hålla i många år till.

Höstens stora händelse, VM i OCR är avklarat. Jag är sjukt nöjd med det loppet, även fast det inte blev riktigt som jag tänkt mig. Här läser du om min VM-helg. Kortversionen: på 3 km är jag 29e bäst i världen, på standardbana (15km) fick jag se mig besegrad efter 95 avklarade hinder. Orkade inte ställa upp i söndagens lagtävlingen pga 5 timmar i banan på lördagen. Har lärt mig att jag är sjukt envis och kan snacka mig i form under loppet 😉

Mot nya höjder!

Har i och för sig ett mål kvar för löp-året, att på nyårsafton springa ett Sylvesterlopp. Tror att jag kommer få anordna det själv då vi kommer fira på liten ort, men det är inte så noggrant. Essensen jag vill åt är att springa på nyårsafton, prioritera mig själv en dag som annars är rätt traditionsfylld. Att inte vänta till kvällen med ogenomtänkta nyårslöften, ”att komma i form” som ska påbörjas i det nya året, utan göra det jag själv vill, på mitt sätt. Sprang på nyårsafton förförra året och hittade nyligen en bild som var tagen efteråt. Blev påmind om känslan ”jag har blivit en sån som springer på nyårsafton”, och hur jag tyckte om den bilden av mig själv. Vill uppleva det igen.

Planerar du nyårslöften? Har du årsfokus? Hur lägger du upp din träning? Här skrev jag tidigare i år om mina tips på mer hållbara nyårs”löften”, om du vill testa den svängen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Arosa/Lenzerheide äventyr i Schweiz Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X