Löphösten

Har nu sprungit årets sista planerade lopp, Ultimate Trail. Det gick av stapeln i helgen och nu är kalendern som en oskriven bok 😉

Min plan är att låta november-december vara väldigt lättsamma; fortsatt inga prestationspass, krav eller måsten utan det som känns bra och det jag är sugen på.
En vecka kommer innehålla:
– Yoga tisdagar
– Kortare konditionspass onsdagar (med allra största sannolikhet löpning).
– Längre löpning på helgen tillsammans med min man.

De dagar som inte bjuder på planerad träning (har lektioner med fysisk aktivitet också!) kommer innehålla lunchpromenad för att få se dagsljus och få vardagsrörelse. Kommer även försöka gå på några olika pass på Friskis&Svettis för att få inspiration och känna rörelseglädje.

I slutet av december eller början av januari kommer jag se vad för fokus jag ska ha året 2019. Mitt långsiktiga mål är att kunna springa hinderbana med S & N (som fyller 2 år nästa år). Det är jag nöjd med och behöver inte omformulera, men det kan vara svårt med träningsmotivation när ens mål är 10 år framåt i tiden. Därför funkar det bra för mig att ha mål på årsbasis också. Jag vill ju träna länge för en stark och frisk kropp, men det är inte alltid det hjälper en att ta sig ur soffan en regnig dag, då kan det vara bra att ha något extra som sporrar.

Jag börjar känna mig piggare, jag känner mig starkare och mer energifylld, men jag känner mig också fortfarande skör mentalt. Förra höstens stora lärdom var att ta en paus i träningen, men att fortsätta röra på mig. Därför har jag planerat in rörelse i veckorna, för det mår jag bra av, men det handlar inte om att följa någon plan eller något schema, för det är inte mentalt avslappnande för mig. Jag känner att kroppen börjar återhämta sig, men då gäller det att gå ut lugnt. Jag vill hålla i många år till.

Höstens stora händelse, VM i OCR är avklarat. Jag är sjukt nöjd med det loppet, även fast det inte blev riktigt som jag tänkt mig. Här läser du om min VM-helg. Kortversionen: på 3 km är jag 29e bäst i världen, på standardbana (15km) fick jag se mig besegrad efter 95 avklarade hinder. Orkade inte ställa upp i söndagens lagtävlingen pga 5 timmar i banan på lördagen. Har lärt mig att jag är sjukt envis och kan snacka mig i form under loppet 😉

Mot nya höjder!

Har i och för sig ett mål kvar för löp-året, att på nyårsafton springa ett Sylvesterlopp. Tror att jag kommer få anordna det själv då vi kommer fira på liten ort, men det är inte så noggrant. Essensen jag vill åt är att springa på nyårsafton, prioritera mig själv en dag som annars är rätt traditionsfylld. Att inte vänta till kvällen med ogenomtänkta nyårslöften, ”att komma i form” som ska påbörjas i det nya året, utan göra det jag själv vill, på mitt sätt. Sprang på nyårsafton förförra året och hittade nyligen en bild som var tagen efteråt. Blev påmind om känslan ”jag har blivit en sån som springer på nyårsafton”, och hur jag tyckte om den bilden av mig själv. Vill uppleva det igen.

Planerar du nyårslöften? Har du årsfokus? Hur lägger du upp din träning? Här skrev jag tidigare i år om mina tips på mer hållbara nyårs”löften”, om du vill testa den svängen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trailkalendern
Trailkalendern
trail-kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
Slider

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön19apralldayFeaturedIsaberg 50010,5 kmLandskap:Småland

lör25apralldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör13jun10:00FeaturedBillingen Trail Marathon45km, 22km, 12km 2,6 kmLandskap:Västergötland

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Sjukdomsnojja Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Nyheter från Silva Bröderna Backa
    Läs mer
  • Längdskidåkning - från Skidome mot Birkebeinerrennet Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Vinn priser för över 40 000 kr, stor giveaway! Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Runstreak 400 Fysparet
    Läs mer
  • I med- och motgång Anna Carlsson
    Läs mer
  • This is going to be a tough one! Bo Johansson
    Läs mer
  • När nyårsmotivationen försvunnit. Cecilia Jagestedt
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
TRAILRESA TJECKIEN
20-24 MAJ 2020
public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X