Så blir vinterlöpningen härlig!

Snön faller och det är ett par minusgrader. Vi omsluts av snötyngda träd och hör knarrande steg när vi tar oss fram på vår löprunda. Framför oss har vi en varsin ljuskägla från pannlampan som visar vägen, men i övrigt är det helt mörkt. Vi fokuserar varken på tid eller tempo, för på vintern behöver vi bara fokusera på att röra oss. Vi stannar till och hämtar andan efter en längre uppförsbacke, som är jobbig när skorna gräver ned sig i snötäcket. Det korta samtalet som följer fokuseras på hur härligt det är att springa på vintern, trots att det tog emot ens att gå ut från första början. Kylan tränger snabbt på så vi fortsätter springa och småpratar hela vägen hem igen.

Foto: Joel Backa, Åsberget i Örnsköldsvik. På bilden: Mårten Lundin

Vilken dröm! Eller hur? Vinterlöpning när det är som bäst, och det är inte ens en påhittad utopi. Några av våra löprundor har sett ut så den senaste tiden. Innan stormen Jan hade vi ett fint snötäcke med minusgrader, och det har vi fått tillbaka efter de senaste dagarnas snöfall. Temperaturen har varit mellan 7 – 10 minugrader, och de kommande dagarna ska bli ännu kallare.

Men hur blir löppassen så fantastiskt härliga? Jo, man har rätt utrustning på sig! Det är verkligen nyckeln till att vinterlöpning ska bli härlig. Här är våra bästa tips!

Våga frysa

Viktigaste regeln; du ska frysa lite lätt de första minutrarna! Många klär sig efter hur det känns inomhus just innan passet och därför åker det alldeles för mycket och för varma kläder på. Men under passet ska du inte vara klädd för att vara still, utan klädd för att vara i rörelse. Och så fort du börjar springa blir du varm, så det räcker med lite mindre kläder än vad man kan tro.

Vid 5 minusgrader har vi oftast ett underställ och en löparjacka för vinterbruk och ett par vintertights på benen. När det blir runt 10 minusgrader eller kallare har vi en extra mellanlagerströja eller en förstärkningsväst på överkroppen. Ull eller inte beror på vad man helst föredrar, men ullplaggen transporterar fukt och värmer samtidigt väldigt bra. Ofta är det om man ska ha en extra tröja under jackan eller inte som skapar tvivel i klädvalet inför löp- eller skidturen, men den här vintern införskaffades en förstärkningsväst, och det är grymt! Du skyddar överkroppen mot vind och håller dig ändå varm utan den där extratröjan!

Det är viktigt att tänka på kyleffekten under vintern, med lite vind blir det snabbt mycket kallare! Ska du vara ute en längre stund är det en bra idé att ha förstärkning runt låren och rumpan, då är ett par överdragsshorts för löpning/skidåkning på vintern perfekt! Man klär sig inte för varmt och skyddar de delar som blir kallast!

Skydda känsliga kroppsdelar

Om du inte skyddar huvud, hals och fötter spelar det ingen roll hur mycket kläder du har på kroppen, för då kommer du att frysa. Därför springer vi alltid med en buff omkring halsen, en bra mössa och ett par ullstrumpor om fötterna. Buffen är bland de viktigaste plagget för oss på vintern! Nyligen fick vi även testa på ett par våtsockar, det rekommenderas om det är riktigt kallt eller blött.

Rätt fäste för fötterna

Antingen dubbade vinterskor eller broddar som går att sätta på dina vanliga skor, men från egna erfarenheter så är det mer vanligt att de broddarna går sönder förr eller senare! Vill du springa regelbundet under vintern rekommenderar vi dubbade skor eftersom de även ofta skyddar mot snö och kyla, och det gör inte dina skor som du använder sommar/höst. Dessutom är greppet oerhört bra, och det är viktigt för att du hela tiden ska kunna slappna av i löpningen.

Ta med vätska och energi!

Under vintern är det precis lika viktigt, om inte viktigare att fylla på med vätska och energi under träningspasset, även om det inte är ett långpass! Du känner inte törst lika tydligt som du gör på varma dagar, och kylan gör att extra energi går åt så helt plötsligt kan man stå där och vara väldigt tom på energi och ha några km hem.. I takt med att man blir mer energilös kan man också bli mindre aktiv vilket resulterar snabbt i att du blir kall också. Därför är det naturligtvis inte dumt att ha med sig ett förstärkningsplagg ifall man behöver det på den lite längre rundan!

Spring med en kompis!

Det gör det så mycket enklare att ta sig ut i kyla och mörker om man är minst två stycken som springer tillsammans. Tiden går fortare, det känns inte lika jobbigt och man hinner umgås. Bara win win!

Och glöm inte bort, det är helt OK att ta ett lugnt pass när det är som kallast istället för de där intervallerna.. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tvillingbröder som helst springer tillsammans och tränar för att prestera genom att uppleva. Vill inspirera fler till att våga utmana sig själva och ha löpningen som en naturlig del i vardagen.

Född: 1990

Kontakt: [email protected]

Mål: Anta större utmaningar och utvecklas varje år med en aktiv livsstil

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
  • Inför Idre Fjällmara Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Pryltest - Coros Apex Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X