Att försaka ett träningspass för något nytt

Löpare har en tendens till att träna mycket löpning. Och med det menar vi nästan enbart löpning. I det här fallet är det lätt att dra många över en kam, inklusive oss själva. Vi gillar alternativ träning och vill variera oss, men ofta är även den träningen någon form av konditionsidrott. Kvar blir styrketräningen som inte får någon, eller väldigt lite, utrymme i våra träningsveckor. Vi tränar en del på gym, men ofta hamnar vi på löpbandet och kör löpintervaller. Jättebra såklart, men det kan också behövas annan typ av träning än bara löpning. Däremot har det känts som att vi försakar ett pass löpning genom att ersätta det med styrketräning. Men är det så egentligen? Nej, naturligtvis inte.

Trots otaliga försök så har styrketräningen aldrig varit något vi fastnat ordentligt för, och med det menas den ”tradtionella” styrketräningen som innebär att man lyfter vikter i ett antal reps och vilar emellan. Vi vill ha högre puls och effektivare träning, vilket naturligtvis går att få. Vi har bara aldrig varit duktiga på att prioritera det.

Det handlar nog i mångt och mycket om att vi känt att vi ”försakar” ett eller två löppass på något som vi inte tyckt har gett tillräckligt bra träning. Så varför då missa en chans till löpning som faktiskt utvecklar oss? Naturligtvis dumt resonerat, för faktum är ju att vi löpare mår väldigt bra av att träna styrka och stärka kroppen. Det känner vi inte minst av på slutet av ett långpass, ett hårt tempopass eller tävlingar. Många orkar inte hålla upp hållningen och sjunker ned, tappar löpsteget och förlorar med det energi och fart.

Det hjälper att ta hjälp

Eftersom vi båda nu har tillgång till gymträning på arbetet så vill vi nu ta tag i styrketräningen. David tog hjälp av Joakim Bäckström på Modo Sports Academy i Örnsköldsvik som kommer att göra träningsscheman var sjätte vecka och följa upp utvecklingen. Jocke är själv en inbiten (och väldigt duktig) löpare som satsar på maratondistans, men han är framförallt även en väldigt duktig tränare. Han har koll på vad vi som traillöpare behöver träna, och har utifrån det skapat ett upplägg som gör att vi kan utvecklas.

Genomgång med Jocke som såg till att övningarna utfördes rätt

Passet består till stor del av coreträning med en mix av koordination, rörlighet, stabilitet och balans i varje övning. Men det utelämnar inte ren styrketräning heller, det kommer med på köpet! Det är utmanande, pulsen höjs och man blir rejält trött. Precis som önskat, då det inte finns något värre än ineffektivitet på gymmet. Det blir en fullständig genomkörare på 45-50 intensiva minuter, alldeles tillräckligt för att kunna hålla fokus genom hela passet.

Häng med oss på vår instagram @brodernabacka! Vi kommer visa delar ur passet och hoppas att ni kan inspireras till att utveckla er egen styrketräning!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tvillingbröder som helst springer tillsammans och tränar för att prestera genom att uppleva. Vill inspirera fler till att våga utmana sig själva och ha löpningen som en naturlig del i vardagen.

Född: 1990

Kontakt: [email protected]

Mål: Anta större utmaningar och utvecklas varje år med en aktiv livsstil

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
  • Inför Idre Fjällmara Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Pryltest - Coros Apex Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X