Att coacha sig själv

OCR-säsongen är i gång så att det ryker om det!

”Ser jag stark ut eller?”

I år satsar jag mindre på loppen och mer på skolan, utan att tappa för mycket styrka/snabbhet. Det är en svår kombination, men väldigt intressant. Hur lite kan jag träna och fortfarande prestera bra? Min energi ska räcka till att göra skolarbete, öva på min framtida yrkesroll (PT/massör/kostrådgivare) och ha lite över till man, vänner och mig själv. Bra grej då att jag går i skolan och utbildar mig till PT, för vem är bättre att testa på än sig själv?

Inte sprungit många mil här inte.

Jag kunde konstatera att jag inte kunde hålla uppe träningsvolymen om jag skulle orka med skolan och det är skolan jag vill prioritera. Fokus under vintern har varit 30 minuters vardagsmotion varje dag, oftast promenad på lunchen och promenad hemma (eller som visat i tidigare inlägg, skidåkning, pulka, Friskispass osv.). Men jag kände att jag vill ändå försöka bibehålla styrka, så vad kan jag få ut mest av?

Min man filmade mig när jag sprang och genom att titta på filmen kunde jag konstatera att bål, säte och höft behövde prioriteras. Fokus-övningar för bål och höft tillsammans med tunga marklyft och knäböj, inga krångligheter utan jag har kört tungt och jobbigt. Fanns tiden efter klienter till både mark och knäböj körde jag båda annars det ena. Löpningen har blivit åsidosatt, men jag har ändå sprungit varje vecka om än bara en kortare runda. Mängdträning har det blivit genom att jag har sprungit mina långsamma pass under tiden med klienter och sedan använt min egna löpning till att trycka på och få fart.

Prima löppass tillsammans med vänner. Umgänge och träning på samma gång!

Också smart gjort av mig att använda träningspassen i skolan. Istället för att köra full kareta och bli allmänt trött har jag kört tungt på övningarna jag ville fokusera på och hållit igen lite på de andra. Allt för att orka med hela livet.

Utfall med precision, typiskt bra för höften.

Jag kan se att jag inte tappat alltför mycket resultatmässigt, men mentalt däremot är det lite värre. Förra året kände jag mig starkare än vad jag gör nu och det är väl framförallt det som jag ser som nackdel med att vara sin egna coach. När jag behöver bolla tankar är det svårt att göra själv. Annars har jag varit fantastiskt bra som coach till mig själv; lyhörd, uppfinningsrik, påhittig, ödmjuk. Jag vet vad jag behöver höra och vad jag behöver säga till mig själv. Helt klart över förväntan!

Vad hade du sagt till dig själv om du var din egna coach? Och vad hade någon annan kunnat hjälpa dig med?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör24augalldayalldayFeatured2XU Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 kmRegion:DalarnaAnmälanDeltagare

lör24aug10:0016:00FeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmRegion:Stockholm

30aug(aug 30)09:0001sep(sep 1)15:00FeaturedIcebug Xperience West Coast Trail72 kmRegion:Bohuslän

lör14sepalldayalldayFeaturedÄngsö Trail Run6 km, 12 km, 25 km, 50 kmRegion:Västmanland

lör21sep11:00FeaturedVästgötaloppet trail7,5 km, 11 km, 17 km, 27 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

27sepallday29alldayFeaturedSWEARE ÅRE TRAIL TOUR7 km, 14 km, 24 km, sprintRegion:JämtlandAnmälanDeltagare

lör28sep11:0016:00FeaturedÖved Trail5 km, 10 kmRegion:Skåne

lör05okt11:00FeaturedHärnö Trail9 km, 21 kmRegion:Ångermanland

lör12okt12:3015:00FeaturedRya Åsar Trail Run11,6 kmRegion:VästergötlandAnmälanDeltagare

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmRegion:Stockholm

Senaste blogginläggen

  • Arosa/Lenzerheide äventyr i Schweiz Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • När dagisbacillerna vinner... Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Egentligen persade jag på halvmaraton i våras... Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Vlog V33 - Spränger milvallen på loppet 6 Sjöar Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • -Hur kan du springa utan klocka? Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Racerapport: Stranda Fjord Trail Race Peter Lindquist
    Läs mer
  • Vertical K Bo Johansson
    Läs mer
  • Swimrun på hemmaplan Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X