Backträning i midsommar

Dagens midsommarfirande inleddes med en dryg timmes backträning. Med två månader kvar till Idre Fjällmara är det dags att börja trappa upp backträningen så att man kommer någorlunda väl förberedd till en av sommarens stora höjdpunkter. Tanken var att få till minst 1000hm idag, men jag var alldeles för trött när klockan ringde i morse och snoozade vidare istället för att gå upp direkt. Bristen på disciplin gjorde att jag fick dra ner passet till 750hm eftersom andra göromål väntade på förmiddagen. Men som alltid är all träning bättre än ingen träning!! På dagens pass kändes det också att vinterns pass på gymmet har gett resultat. Backarna var lättare att besegra än vanligt. Återhämtningen mellan varje uppförsbacke gick oväntat snabbt och segheten som brukar infinna sig efter ett tag uteblev helt. Härligt när man ser resultat av en målinriktad träning.

 

En vy jag hoppas få se många gånger i sommar, med starka ben som resultat.

Området jag bor i bjuder tyvärr inte på så många alternativ när det gäller branta, eller långa backar. Det krävs därför ofta många vändor i en och samma backe för att få till många höjdmeter. Dagar när kroppens vilja är starkare än huvudet så är risken stor att passet avbryts i förtid eller att man hittar alternativa (lättare) stigar att springa. MEN, nu har sonen och hans kompisar hittat en kanonbra backe åt mig endast några minuter från hemmet. En backe som går upp till ruinen av ett gammalt vattentorn. Den är inte jättelång, men erbjuder hyfsat branta 40hm så det krävs ”bara” 25 vändor för att få ihop mina önskade 1000hm.

 

Stigen upp till toppen och det gamla vattentornet.

Hiaklitten i Åkulla

 

I vanliga fall när det står backe på schemat brukar jag åka till Åkulla Bokskogar och Skogsbostigen. Eller Hiaklitten som den kallas i folkmun. Det är en vacker slinga över 5 kullar i naturskön miljö, och där skrapar man ihop ca 270hm på 5,5km löpning. Jag brukar dock ta alla backar flera gånger varje varv och kan då pricka av 1200-1500hm på 15-20km löpning. Allt för att effektivisera backträningen. En fördel med att köra backarna upp och ner flera gånger är att man inte bara tränar uppför utan också får med nerförslöpningen samtidigt. Och det är ju minst lika viktigt.

 

Hiaklitten i Åkulla bokskogar – ett paradis för en traillöpare.

 

Nu är det bara att öka dosen backträning så kommer sommarens äventyr i Idre att gå som smort. Men innan dess väntar Backyard Ultra Sydkusten om två veckor, också det en av sommarens absolut största höjdpunkter. Till det loppet krävs inte lika många pass i backarna hemma, där handlar det mer om att vänja kroppen att vara ute under lååååång tid och att sova ikapp så man är pigg inför loppet. Vill det sig väl så väntar 1-2 dygns löpning under BUS och då gäller det att vara ordentligt utvilad innan start.

 

Belöningen på toppen – en bedårande utsikt över Viskan som ringlar sig fram genom landskapet.

 

Glad midsommar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trail- och ultralöpare från Varberg, med fokus på upplevelselöpning. Springer för att må bra hellre än att jaga tider, men kryddar träningen med några väl utvalda traillopp varje år.

Född: 1973

Kontakt: [email protected]

Mål: Ingenting är omöjligt

Motto: Att hålla träningen på en nivå som gör att jag orkar springa långt också om 20 år

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Vi testar Icebugs sko NewRun! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X