Inför Swedish Alpine Ultra 2019

Swedish alpine ultra närmar sig och för mig är det lite av en milstolpe, två år som ”ultralöpare”. Första året var det enda jag tänkte på distansen, om jag överhuvudtaget skulle klara att springa så långt. Andra året underskattade jag nog distansen och var för nonchalant med vätska och energi och ”gav upp” när det började ta emot lite. I år känner jag mig faktiskt lite som en veteran just gällande denna tävling (även om jag egentligen fortfarande bara är en total rookie) och jag vet att knappa 11 mil är långt, men att jag tar mig även om det känns för jävligt redan från början. Fast löpningen känns faktiskt lite bättre än när jag skrev sist, inte bra men stabil och att harva mig igenom banan bör inte vara några problem. Jag har förstått att det kan bli en snabb start (gissningsvis framför allt de första 5 kilometrarna som är de enda riktigt lättsprungna förrän på slutet) och jag ska verkligen försöka hålla mig från att tjuvrusa. Jag är ju en ”steady goer” oavsett terräng, som en traktor. Inte fort men framåt. Detta blir mitt 3e lopp på över 10 mil på tre månader, mitt fjärde över maratondistansen och femte totalt. Jag vet att vissa springer 20-milalopp var och varannan helg men för mig är detta fortfarande mycket i loppsammanhang och med Slovakien, löpläger och andra grejer som gjort att det här med att vila sått stryka lite på foten så  känner jag att det finns någon form av ackumulerad trötthet i benen. Så jag har inga direkta förväntningar på loppet i form av tid eller placering utan ska helt enkelt försöka hålla mig flytande hela loppet i en förhoppning om att äntligen få känna känslan av att kunna trycka på nedför Keronbacken och de sista milen hem till Abisko. Men oavsett vad som händer så ska jag försöka jobba med en mer positiv inställning än förra året även om det går tungt. Vädret siar att en värmekänslig nordbo som jag kommer att få det lite tufft men å andra sidan så är det väl lika bra jag övar på det här med värme inför TDS och Big’s, att springa i kyla hanterar jag nog redan bättre än de allra flesta. Nåja, nu ät det till att göra klart spellistan som ska följa med mig över fjället.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ultralöpare som helst springer stig och obanat. Skriver om charmen med att springa långt och länge, om att försöka förflytta mina egna gränser samt livet på fjället tillsammans med min malamute Scout.

Född: 1985

Kontakt: [email protected]

Mål: Att springa längre och snabbare och ha så roligt som möjligt längs vägen.

Motto: Det går aldrig som man tänkt sig men det blir bra ändå!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör26okt18:0020:00FeaturedNight Trail Run5 km, 10 km, 30 kmLandskap:Stockholm

lör02novalldayalldayFeaturedKullamannen Trail12 km, 22 km, 44 kmLandskap:Skåne

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Vi testar Icebugs sko NewRun! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Kan jag kalla mig löpare? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Satsning på längdskidåkning i vinter! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Träningsparadiset Lost Villa Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Drygt 2 veckor efter op. Fysparet
    Läs mer
  • Broken. Madelene Jansson
    Läs mer
  • Vardag Anna Carlsson
    Läs mer
  • Marviksdrömmen Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

uswe sandstone camp

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X