Senja och sammanfattning av BAMM 2019

Joel Bland sommarens bästa minnen återfinns resan till Senja och medverkandet i tävlingen BAMM som jag och Charlotta genomförde. Resan till Senja var inte planerad, men vi hade en öppen...

2 september, 2019 |

Joel

Bland sommarens bästa minnen återfinns resan till Senja och medverkandet i tävlingen BAMM som jag och Charlotta genomförde. Resan till Senja var inte planerad, men vi hade en öppen vecka där vi kunde göra vad vi kände för och sedan resan till Lofoten för 2 år sedan har vi längtat tillbaka till nordnorge igen!

Senja ligger tydligen lite i skuggan av Lofoten har vi hört, men väl där kunde vi konstatera att det var betydligt fler än vi som fått upp ögonen för den här pärlan.
Det som skiljer från Lofoten är att det är betydligt mer begränsat med boende och framförallt campingar, men det gjorde verkligen inte något för oss.

När vi kom till Senja kunde vi konstatera att det är efter den omtalade Scenic Route som allt ligger längs efter, och den bilvägen är faktiskt den finaste vi någonsin åkt på. Det är dramatiska berg som störtar ner i havet, smala vägar med långa tunnlar, mindre samhällen och fina sandstränder. Den är verkligen värd resan dit! Sträckan är 10 mil och efter vägen finns ett flertal stränder och en mängd olika toppar i olika nivåer att utforska, helt perfekt!

Tältplats med berget Segla i bakgrunden, som är Senjas mest populär. Tips är docka att ta berget Hesten "bakom", speciellt på kvällen!
En till tältplats på en topp, närmare bestämt Husfjellet.

Under dagarna på Senja gjorde vi olika toppturer mest varje dag, såg fantastiska solnedgångar varje kväll, tältade på toppar, fixade vår egen torkade mat på stormköket och badade i ett friskt norskt hav. Eftersom det inte finns någon särskild camping som vi bodde på blev all tvättning gjord i havet, uppfriskande men rätt kallt! Vi hade turen att få strålande väder alla dagar, vindstilla med 15-20 grader var helt galet att pricka in! Känns som det är lite "once in a lifetime" att få spendera en hel vecka i nordliga Norge med dessa väderförhållanden, vilket gjorde att vi tog vara på tiden så gott vi kunde!

Det mest positiva med att bo i tält är att du bryr dig mindre om bekvämligheter, får välja var du ska sova och du är utomhus exakt hela tiden. När man i höst kommer sitta inne mer av tiden är det guld värt att tänka tillbaka på hur mycket vi kunde vara ute den här sommaren!

Extremt fin löpning på bergsryggen mellan berget Barden och Segla, rekommenderas verkligen!

Det går att säga mycket om Senja, men det kanske räcker med att rekommendera att åka dit!

Efter Senja, en sväng på Sommarøy och ett besök i Tromsø åkte vi till Riksgränsen för att vara med i tävlingen BAMM, en tvådagars orientering på fjället där man väljer mellan distanserna 30 km, 50 km eller 70 km. Noterbart är att distanserna är fågelvägen, vilket gör att man måste navigera otroligt bra för att komma i närheten av den distansen, oftast blir det en mycket längre distans. Vi hade siktat på en ordentlig utmaning och anmält oss till 50 km klassen och skaffat utrustning därefter, men efter spontanresan till Senja med många toppturer samt 1 vecka i tält, tillsammans med insikten att vi aldrig varit med i en orienteringstävling förut gjorde att vi beslutade att starta i 30 km klassen. Tur var väl det för alla sträckorna innebar en väldigt stor utmaning!

I 50, samt 70 km klasserna ska man ha med all packning själv, medan 30 km klassen får sovsäck och tält utkört till nattlägret där alla samlas efter dag 1 och slår upp sina tält.

Vi har som sagt aldrig startat i en orienteringstävling, och hade inga förhoppningar alls förutom att vi skulle ha en bra upplevelse, vilket vi fick! Starten gick på fredagen i total dimma upp mot första kontrollen och toppen, men som tur sprack det upp mot den andra kontrollen och sedan fick vi fint väder.

Vi tog oss fram och försökte navigera så bra som möjligt, samtidigt som det var helt obanad fjällterräng vi sprang på vilket var otroligt kul. Efter den andra kontrollen gav vi oss iväg mot den andra toppen och 3e kontrollen. Där gjorde vi ett väldigt "safe" vägval som dessvärre kostade oss tid, i efterhand skulle vi valt en annan väg upp.. :)  Vi tog oss upp, sedan ner mot den 4e och sista kontrollen för dagen innan vi landade i nattlägret, där vi kom in på en 6e plats. Nattlägret är otroligt bra uppbyggt av arrangörerna och det var väldigt trevligt att få prata med många andra som springer och heja in deltagare som hela tiden droppar in.

Efter natten vaknade vi i strålande solsken och det var dags för jaktstart, utifrån hur man placerat sig under gårdagen. Vi drog iväg samtidigt som ett annat lag och det första som väntade var ett vad upp till låren, bra start! Vi beger oss mot första kontrollen och första toppen för dagen, gör ett bra vägval upp och beger oss sedan ner i dalen för att ta oss upp på den andra och högsta toppen. Det var en rejäl stigning upp men väldigt fint, och efter den toppen var det bara att bege sig ner till nästa dal för en ny kontroll och därefter upp på en till topp innan det gav sig neråt igen till mål!

För att summera BAMM 2019 kan vi bara konstatera att det var en otroligt rolig tävling, bra uppstyrt och riktigt härlig gemenskap med nya människor. Att få genomföra det i ett lag om två, och i det här fallet med Charlotta var riktigt roligt och en bra utmaning tillsammans. Som nybörjare på orientering fick vi göra egna vägval, diskutera olika alternativ, kämpa oss fram genom berg och dalar med all mat och packning och det gick  väldigt bra! En utmaning man absolut kan genomföra och det var kul att få göra något nytt. Vid målgång hade vi behållt vår 6e plats i mixklassen och under två dagar genomförde vi 4 mil på fjället med ca. 2000 höjdmetrar. Extra cred till Charlotta som genomförde tävlingen på ett exemplariskt sätt!

Tack till tävlingsledningen och Riksgränsen för ett superbra arrangemang och alla som gjorde tävlingen BAMM 2019 till ett riktigt härligt minne!

Senaste blogginläggen

• Pryltest - Craft Nordlite Ultra / Pure Trail Niclas Bergqvist
  • Men. Du är väl aldrig sjuk? Andreas Lundblad
  • Att komma dit man är Malin Tidqvist
  • 10 månader mot 10 mil - my experience Sara Costa
Se alla våra Inspiratörer

Löpargrupper

För dig som vill upptäcka nya stigar på hemmaplan - ihop med andra.

Outnorth Trailtour

Vilka är landets bästa traillöpare över säsongen 2024? Vilket är det starkaste teamet? Från stränder, via klippor och fjäll till djupa skogar.

Trails of SWE c/o Dacia

Trails of SWE c/o Dacia är 4 lopp, 4 naturtyper, 4 sätt att uppleva vårt fantastiska land. Och 4 sätt att få använda hela din kapacitet, att våga vara grym.

Guider utrustning

Få hjälp inför ditt köp av skor, pannlampor eller löparryggsäck. I samarbete med Outnorth.

Trailkalendern

På fjället, längs havet, i skogen. Här hittar du alla svenska traillopp i en kalender.