Att balansera träning med livet i sig.

Sociala medier kan vara ett härligt sätt att få inspiration genom samt få tips och råd. Jag blir löpande uppdaterad med nya ställen där man kan springa på, får tips om nya tävlingar som jag inte hört talas om – och visst är det härligt att insupa allmän inspiration från andra löpare som delar samma passion för att springa i skog och mark? Vi är ju nästan som en egen familj :). Ibland kan dock sociala medier stressa mig en aning.  Jag ser vilka härliga pass som andra har fått till, men inser att min dag är för fullspäckad med andra viktigare saker som jag måste prioritera – så träningen uteblir. Så ser man någon som drar till med det gamla citatet att ”all träning är bra utom den som uteblir”. Tack för den du! 😉

För tio år sedan hade detta varit ett ickeproblem eftersom jag avskydde all träning och vägrade springa alls 🙂

”Runstreak” har blivit lite av en fluga, i varje fall vad jag ser i sociala medier. Det går ut på att springa varje dag, absolut minst 1,6 km och helst minst 20 min. Jag gillar konceptet i sig, det är ett bra sätt kanske att tvinga sig till att sticka ut på ett pass när man är trött efter jobbet och bara vill vara hemma, eller när det kanske spöregnar. Gör man det några gånger, så sänker man tröskeln för att ta sig ut på sådana pass. Det blir lättare att få in det som en rutin och en vana, precis som att borsta tänderna. Jag var lite inne på att prova detta i kombination med styrketräning och expeditionsträning, men det sprack nästan omedelbart. Tanken är att samla så många dagar man kan med oavbruten runstreak – men livet körde över min agenda totalt och jag fick fokusera på annat än träning nästan omedelbart. Jag inser att mina runstreaks skulle bli ”failure” lite titt som tätt och att det inte passar mitt liv just nu i varje fall. Runstreaken ger annars en bra effekt på kontinuiteten i träningen, vilket jag återkommer till längre ner.

Hade jag inte varit så sablarns morgontrött, så hade jag försökt träna på morgonen. Det ser så härligt ut med alla er som tar er ut i ottan 05:00 och börjar dagen så och vad pigg och fräsch man blir resten av dagen sedan! Jag är dock på tok för glad i att dra mig i sängen på morgnarna då jag är morgontrött som person, så jag är för duktig på att prioritera bort morgonträningen. Att få möta soluppgången och se dimman lätta över höstbeklädda stigar nu är ju annars heeeeeeeeelt magiskt, så jag är riktigt avis på er som inte är sjusovare! 😉

Jag har bekanta som också får in träningen naturligt till/från sitt jobb, t.ex. genom att cykla. Det blir lite för långt för min del + att jag måste duscha på jobbet i sådana fall, då jag är kostymnisse till vardags. Det är dock annars ett utmärkt sätt att få in ”daglig rörelse” naturligt och ett bra sätt att hålla igång kroppen regelbundet mellan de ”riktiga” träningspassen. För just där där att hålla igång kroppen med kontinuitet är så viktigt. Studier visar på att man stagnerar efter bara 7-10 dagars uppehåll, även om det inte är en katastrofal dipp, så visst märks det. Jag tycker det känns mest i styrketräningen, då lite för långt uppehåll gör att allt känns ovant. I sommar har jag just tappat kontinuiteten i träningen och det har gjort att jag hela tiden har fått ”börja om”. Varje pass känns som om jag står på ruta ett igen.

Den lärdom jag dragit senaste dagarna är att som mitt liv ser ut för just mig, så får träningen hamna där jag kan och vill prioritera den. Därav tycker jag det är så skönt att med just traillöpning och att inte ha något träningsprogram eller schema, utan där jag kan bestämma inför varje pass vad jag känner för där och då. Utifrån min dagsform, utifrån väder, vind, annat i livet osv. Jag får dock förlika mig med tanken på att jag kan inte träna varje dag även om jag skulle vilja. Inte ens om det så bara är 1,6 km eller 20 minuter.

Istället kommer jag att jobba med ett upplägg som kretsar kring kvalité och adderad volym. I år har jag fått till ett par riktigt fina kvalitetspass. Träningsläger på Madeira med fantastiska förutsättningar, träningsläger i Idre och i Norge mm. Där jag har haft gott om tid, inte haft något annat i fokus än själva träningen, har fått förbereda mig perfekt inför, fått bra träning under passen och en kanonbra återhämtning. Dessa pass är guld värda! Detta ska jag fortsätta med, både sådana fokuserade träningsveckor och träningsläger, men jag ska försöka få in sådana kvalitetspass varje vecka också.

Upplägget i höst/vinter där jag varje vecka siktar på ett kvalitetspass löpning och ett kvalitetspass styrketräning. Jag bestämmer själv när, var och hur passet inträffar helt utan press. Utöver det så kommer jag att köra ett volympass löpning och ett volympass styrketräning. Dessa syftar till att ”hålla igång” mig och ge kontinuiteten i träningen. Är dagsformen bra och jag känner för det, så blir det bra kvalitet även i dessa pass, men huvudmålsättningen med dessa pass är bara att ”göra något”. Gå till gymet och lyft något eller snöra på skorna och gör något med fötterna i skogen. Dagsform, tid och annat får styra hur dessa pass blir.

Till sist så lägger jag till två bonuspass, ett för löpning och ett för gym. En bra vecka utan tjänsteresor eller annat som slår ut min fritid, så kanske det blir 6 pass totalt och en vilodag, men jag behöver inte tvinga mig själv till det, utan kör livet ihop sig, så kan jag ta flera dagar utan träning med gott samvete. Det jag däremot tvingar mig till är två pass i veckan som ska ha bra kvalitet samt två pass i veckan där jag bara ”gör något”.

Det här blir min approach i höst/vinter och mitt sätt att försöka balansera mellan det som har blivit en passion för träning och en livsstil fylld med träning ihop med livet i sig som bjuder på mer än vardagsrutin, arbete etc och som hela tiden överraskar mig med oförutsedda händelser. Ju mer jag suger på tanken på upplägget, desto mer lockar det. Det ger en känsla av en bra balans mellan ett i övrigt aktivt och hektiskt liv och träning. En känsla av hur jag får ihop livspusslet på ett bra sätt, men nyttjar träningen till hjälp med sina positiva effekter på mental och fysisk hälsa.

Jag avslutar med ett citat från artikeln som fick mig att reflektera över allt detta, från trailrunnermag.com;

”Smile when your training plan gets ripped to shreds by a work crisis. Laugh when time with family takes precedence over time on the trails. And chuckle when the only intervals you’ll be doing are changing diapers to failure. It might not feel like training, but it is.”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Kollektion
Trailkalendern
Shadow
Slider

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör06jun10:00FeaturedTeam Trail 30 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13junalldayFeaturedSweden Runners Backyard Ultra6,7 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

fre19jun10:00FeaturedStädjan 11311131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör27jun10:00FeaturedTecnica Team Trail 50 km1131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

Senaste blogginläggen

  • My Icebug Backyard Trail - Yxsjön i Mölnlycke Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Projekt Hallandsleden Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Jagar backrekord på Stava Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Löparterminologi? Fysparet
    Läs mer
  • Löptekniksträning Cecilia Jagestedt
    Läs mer
  • 24-timmars och skrivkramp Anna Carlsson
    Läs mer
  • Gravidlycka, eller rättare sagt snart dags! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Swimrunpremiär Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X