Satsning på längdskidåkning i vinter!

I Orsa Grönklitt i vintras.

De senaste åren har jag åkt mer och mer längdskidor under vintrarna. Så fort det funnits snö på golfbanorna i närheten har min man och jag åkt några varv och glatt oss över varje kilometer vi kunnat träna, trots att grässtråna stuckit upp mer och mer eftersom snön smälte under dagen. Vi har tagit några långluncher vid skidstadion i Borås som sprutar konstsnö så fort det är tillräckligt kallt och vi har verkligen njutit under nyårsveckan i Orsa Grönklitt då vi kan åka mil efter mil på skarpa spår runt sjöar och över mossar. Jag älskar skidåkningen allt mer för varje vinter!

Målgång i Mora

Förra året startade jag för första gången i Öppet Spår och klarade av något som jag trodde bara supervältränade övermänniskor kunde göra, åka 90 km! (Race report här!)Totalt hade jag nog 20 mils träning på snö och trodde att jag mest skulle åka med benen, men oj vad jag misstog mig! Man kan till stora delar staka Vasaloppsbanan (ja även vi motionärer och inte bara eliten som jag sett på TV) bara man är tillräckligt stark och har god teknik. Jag har nog aldrig varit så öm i överkroppen som efter det loppet och jag förstod att skidåkning kan vara så mycket lättare och snabbare bara man har rätt teknik för att kunna variera sin skidåkning och använda de olika växlarna stakning, stakning med frånskjut och diagonalåkning.

Och i år har jag fått möjligheten. I ett samarbete med inomhusskidanläggningen Skidome i Göteborg får jag hjälp med träning för att bli starkare och utveckla min teknik. Vi i göteborgstrakten behöver inte längre vänta på snö och kyla utomhus, vi kan åka skidor när vi vill inomhus.

Instruktion av ett moment i taget, sedan öva och få feedback.

Jag började med en nybörjarkurs på tre tillfällen. Nybörjare tänkte jag lite tveksamt. Jag kan ju åka. Men redan efter en liten stund på första kurstillfället förstod jag att det är skillnad på att kunna ta sig fram på skidor och på att faktiskt veta vad och hur man gör för att använda kraften och styrkan så effektivt som möjligt. Det var ju precis det här jag ville utvecklas inom, att få veta hur varje moment ska utföras på ett så effektivt sätt som möjligt för att åka så energisnålt och snabbt som möjligt. Vi var bara 6 deltagare i min grupp och våra två duktiga instruktörer gav personlig feedback vid varje övning. Nu gäller det att fortsätta träna och nöta in rätt rytm och rörelse.

En väldigt bra sak som instruktörerna tryckte på var att inte åka för fort. Att det inte spelar så stor roll hur många varv eller kilometer man åker vid varje träning utan att man ska fokusera på tekniken och åktid. Precis som när jag tränar för långa traillopp så är det även tiden i rörelse som ger uthållighet, inte bara antalet kilometer. Att det ger bättre utdelning att staka ett varv långsamt och rätt än att staka två varv fort men med fel teknik.

Inför uppvärmningen, alla andra damer i skidklubbskläder.

Jag försökte tänka på det i lördags när jag åkte mitt första tidslopp på skidor, La Diagonela i Skidome. Under 30 minuter åker man så många hela varv som möjligt och vi var 10 damer som startade samtidigt. Vi var två som inte var klädda i riktiga skidkläder…alla andra tillhörde skidklubbar, såg erfarna ut och var riktigt starka. Jag blev omåkt av de snabbaste flera gånger under den halvtimmen och det skulle kunna ha känts jobbigt, men det gjorde det inte! Jag visste att jag försökte åka så tekniskt bra som möjligt och klarade 7 varv.

En av hejarklacken med de härligt stora koskällorna.

I den sista lilla uppförsbacken hade jag 10 sekunder på mig att ta mig upp över mållinjen och jag hann precis! Det var överraskande roligt att åka fort och jag gillade verkligen upplägget med tidslopp, alla var färdiga samtidigt och vi långsammare åkare behövde inte ”väntas in”. Efter vårt heat kördes herrar klassisk stil, barn och ungdomsklasser och skate.

La Diagonela, 65 km i fantastisk miljö i Schweiz.

Anledningen till att tävlingen heter La Diagonela är att vinnarna får resa och startplats till det riktiga La Diagonelaloppet i Schweiz i januari. Flera priser lottades även ut bland deltagarna så man behövde inte vinna för att få pris, tyvärr hade jag inte tur i lottningen…

…men det gör inget för jag har vinterns stora skidäventyr redan bokat, Birkebeinerloppet i Norge i mars. 54 km och 1147 höjdmeter över tre fjäll med en obligatorisk ryggsäck som ska väga 3,5 kg. Det är det loppet som är mitt stora mål med skidträningen i år! Jag kommer att berätta mer om loppet när det närmar sig, men liksom Vasaloppet har de även cykel- och löplopp på sommaren så det går att göra en Birkebeiner-trippel. Visst låter det spännande!

Roligt att tävla!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Välkommen på reflexlöpning i Jönköping Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Big's backyard ultra: det sitter i huvudet Anna Carlsson
    Läs mer
  • Ibland tänkte jag... vad ska andra tro? Annika Repo Wallman
    Läs mer
  • Bland vågor och maneter Linda Doktar
    Läs mer
  • Träning på bortaplan? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Varumärket som tappade bort sin hållbarhet Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Video - En hösttur med hunden Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Förmågan att vara för bra på att vara missnöjd. Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X