Kan jag kalla mig löpare?

Ja det här är min första artikel här på Trailrunning Sweden. Malin heter jag, är 44 år och funderar just idag på om jag kan kalla mig löpare eller inte? Historien och frågeställningen tar oss några år bakåt i tiden. Men först vill jag säga att jag riktar mina texter till er som är som jag – nya på löpning. Som inte (än) har gjort en ultra, en backyard eller ett maraton. Som kämpar på med kilometrarna längs den lokala sågspånsstigen. Ni andra får också gärna läsa – men inspirationen för er kanske inte blir densamma. Eller vad vet jag? Välkomna allihop!

Så, hur började allt det här? Jo, 2012: År av inaktvitet byttes mot lite inomhuscykling, cirkelträning, crawlkurs och en och annan promenad. Simningen och träningscykeln höll i men det andra föll. Som så många gånger förr. Hösten 2017 gjorde jag ett nytt aktivitetsförsök och anmälde mig till en ”90-dagarsutmaning” med träning och mat på det lokala gymmet. Det gjorde susen. Träning i MiLON-systemet och bra coaching från gymmet gjorde att jag orkade hålla i och utvecklas.

Till hela saken idag hör att jag aldrig riktigt fått till det där med löpning. Att någon gång ibland kunna springa har väl funkat, men inte att få till löpning som träning om ni förstår?!

Jag sa i alla fall i inledningen av den här 90-dagarsutmaningen på gymmet att jag hade som mål att kunna springa 2km. Kämpade på löpbandet och klarade både 1,2 och 5 km. Men något fattades. Kontinuiteten. Känslan. Lusten. Viljan?

Men jag fortsatte att träna på gymmet och lite tafatta försök till att springa ibland. Utvecklingen gick inte framåt och löpbandet blev tråkigt. Jag kom aldrig till den punkten att jag ville springa ute i någon större omfattning. Besvikelsen över uteblivna resultat och utveckling tog överhand och jag fokuserade på annan träning.

Men, så i våras gjorde jag ett laktattest, mest för att få något mätbart. (”Hur dålig är konditionen egentligen?”) Jag fick göra testet på cykel pga. jag vågade inte upp på löpbandet med mina ovana ben. Efter testet köpte jag ett träningsprogram på 16 veckor utifrån pulszonerna testet gett mig. Jag tränade, tränade och tränade. Följde till punkt och pricka. Hela sommaren och sedan nytt test i början av augusti efter en vår och sommar med träningsprogrammet på kylen. Det blev helt ojämförbara resultat eftersom jag gjorde test 2 på löpbandet! På löpbandet! Jag sprang! Utvecklingen under de 4 månaderna jag pulstränade enligt mitt program har varit fantastisk. Även om jag inte fick några nya pulszoner så kunde jag genomföra testet på löpbandet.
Min utveckling hade gått framåt så mycket att utövaren av testerna valde att skriva om min resa på sin Facebook och Instagram! Jag har dessutom hittat kärleken till trail! Jag! Hon vars motto genom livet varit ”Asfalt, Betong och Belysning”. För där trivdes jag. Då. Inte nu. Så om du läser det här pappa: tänk hur det blev! Hur JAG blev, bara sådär. 43 år ”A-B-B” sen skog och mark på 16 veckor. Snacka utveckling!! Tänk att jag kunde förändra mitt liv så!

Idag tränar jag löpning 3 dagar i veckan och har ett nytt laktattest inplanerat i december för att se vilka resultat jag kan åstadkomma på ytterligare 4 månader. Jag kommer återkomma till det och min träning i den här bloggen, hoppas ni vill läsa.

Men? Är jag än löpare? I min A1-zon behöver jag fortfarande gå till och från för att hålla pulsen i rätt nivå. Men jag kan ta mig 13,5km – för det gjorde jag i Silverleden på en dag i juni. Återigen? Är man en löpare när man kan springa viss distans utan att gå? Viss tid utan att gå? Eller är det kärleken till utövandet som ger en ”rätt till titeln”?

Egentligen spelar det ingen roll! Jag tänker ändå kalla mig löpare – för det är det jag är i hjärtat nuförtiden. Och här kan ni följa min väg framåt. Mot att bli en ”riktig” löpare. En sån som springer hela tiden. Tiden ut. Distansen ut. För att jag kan, vill, orkar och njuter!

/Malin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nybliven löpare som hittat förtjusningen i traillöpning. 2019 blev året då jag bytte soffan mot löpning och "asfalt, betong och belysning" mot skog och mark. Skriver om min utveckling för att inspirera andra till att också förändra sitt liv. Man kan om man vill och bestämmer sig!

Född: 1975

Kontakt: [email protected]

Mål: Att må bra och vara hållbar. Njuta av livet och ta hand om kropp och själ.

Motto: Vi lever inte bara livet, vi skapar det!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Välkommen på reflexlöpning i Jönköping Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Big's backyard ultra: det sitter i huvudet Anna Carlsson
    Läs mer
  • Ibland tänkte jag... vad ska andra tro? Annika Repo Wallman
    Läs mer
  • Bland vågor och maneter Linda Doktar
    Läs mer
  • Träning på bortaplan? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Varumärket som tappade bort sin hållbarhet Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Video - En hösttur med hunden Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Förmågan att vara för bra på att vara missnöjd. Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X