Att få vila eller att inte få träna

Helger på landet brukar betyda mini-träningsläger för Team Pannband där det varvas långlöp på Sörmlandsleden med simning eller i extremt sällsynta fall cykel. Den här helgen blev ett undantag.

Just denna allhelgonahelg skulle vi egentligen ha sprungit sjukt långt längs Skåneleden följt av ett och annat varv runt Kullaberg. Pga anledning blev det inte så och det fick coachen att genast kasta in ordination om två veckor total vila från löpning och simning. Detta med start omedelbart efter ÖtillÖ Cannes där vi gjorde vårt sista swimrunlopp för säsongen.

Men tillbaka till det här med ordinerad vila. Två veckors totalvila är svinlång tid om man som jag aldrig haft ens en sammanhållen planerad vilovecka… någonsin. Jag har vilat några dagar här och där men nu var det dags att bli lika seriös med vilan som jag är med min träning.

För mig är träning och rörelse en ventil och de första dagarna visste jag knappt vart jag skulle ta vägen för att inte gå under mentalt. Lagom till att första veckan passerat och det blev helg insåg jag hur mycket man hinner med när man får vila från träning. (Enligt coachen säger man får vila” och inte får inte träna”).

Jag hann rensa bland barnens urvuxna kläder, panta tretusen burkar och flaskor, tömma förrådet på skräp, gå på bio, besöka Gröna Lund, Halloweenpynta och massa annat som jag aldrig ens hade kommit på tanken att göra annars. Sjukt effektivt och väldigt tillfredsställande. På sitt sätt.

Fick dock inse att jag behövde någon form av rörelse och petade ut mig själv på ett par promenader. Återupptog även min ”yoga every three times a year”-streak och drämde till med hela två pass på en vecka. Fick till och med mig Patrik på ett av passen och det säger rätt mycket om hur sjukt svårt det kan vara att totalvila när man är van att träna många timmar i veckan. När träning är ens intresse och man för tillfället tar en paus från det.

Den här helgen drog vi till landet och där har man om möjligt ännu mer tid att slå ihjäl med icke-träning. Det är nästintill självplågeri att veta att Sörmlandsleden ligger runt knuten och bara väntar på tassande löpsteg. Men samtidigt (måste jag något motvilligt erkänna) rätt skönt och nyttigt att få tid att bara vara.

För att inte vara helt stillasittande har vi knatat ut med pannlampa och fått möta både hjort och älg. Vi gjorde dessutom ett ryck och plockade med oss cyklar så att vi kunde cykla delar av den sträcka vi under vanliga träningslägerhelger springer. Galet praktiskt när Patrik är ungefär lika lång och kunde trampa på min mtb och låna ett par passande cykelskor medan jag tog cyclocrossen på sin premiärtur på grusväg.

Nästa gång det blir vilovecka kommer jag vara rustad och sannolikt mer avslappnad inför att jag inte kommer tappa bort mig själv när jag ”får vila”.

Hur bra är du på att vila?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Swimrunner och löpcoach som älskar äventyr som tar mig ut till nya platser och ger uthållighet. Vill genom bloggen väcka nyfikenhet kring Swimrun, Trailrunning och ultralöpning.

Född: 1979

Kontakt: [email protected]

Mål: Att vara så pass grundtränad att jag aktivt kan söka nya utmaningar och äventyr.

Motto: Jag kan, om jag vill!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Välkommen på reflexlöpning i Jönköping Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Big's backyard ultra: det sitter i huvudet Anna Carlsson
    Läs mer
  • Ibland tänkte jag... vad ska andra tro? Annika Repo Wallman
    Läs mer
  • Bland vågor och maneter Linda Doktar
    Läs mer
  • Träning på bortaplan? Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Varumärket som tappade bort sin hållbarhet Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Video - En hösttur med hunden Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Förmågan att vara för bra på att vara missnöjd. Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X