Gott Nytt Träningsår!

Nyårsdagens skidtur avslutades i magisk solnedgång.

Nytt år, nya mål och möjligheter. Egentligen kan vi ju börja om och starta nytt varje dag på året men visst är det något speciellt med en helt tom almanacka framför sig? Hur vill du forma ditt kommande träningsår? Vill du satsa på snabba tider och rekord eller njuta av din träning så som lusten faller på? Kanske prova nya idrotter, ändra något i kosten eller lägga mer tid på återhämtning?

För mig blir det nog en härlig blandning av både resultatinriktad träning och att låta kroppen bestämma när och hur jag ska träna. Mina främsta mål i år är några långa traillopp som jag vill klara av med stark kropp i sommar och dit ska jag nå med mer varierad träning. De senaste åren har jag mest tränat löpning och bara lagt in enkel styrketräning hemma med hantlar och egen kroppsvikt. Trots det märker jag att muskelmassan minskar och jag förstår att jag måste få hjälp med att träna styrka mer strukturerat. Gärna kombinerat med smidighet, balans och spänst för att ge löpsteget lite extra kraft. Därför har jag börjat med cross fit. En jätterolig träningsform som jag blev glatt överraskad av, jag uppskattar den omväxlande träningen och de positiva coacherna som brinner för att lära ut och se deltagarna utvecklas. Det kommer jag säkert att berätta mer om under våren.

Nya övningar varje gång, spännande att lära nytt!

En annan idrott som jag uppskattar nästan lika mycket som traillöpning är längdskidåkning. Vår familj har sedan barnen var små spenderat nyårsveckan i Orsa Grönklitt i Dalarna för att åka slalom och längdskidor. Och för första året kände jag mig nu riktigt väl förberedd när vi tog de första stavtagen på söndagskvällen när vi kom fram. Den där första rundan i mörker med pannlampa på och snön gnistrande bredvid skidorna, ja det är magi!

Lyckan är total! Snö, glitter och pannlampa på!

Under hela hösten har jag åkt längdskidor minst en gång i veckan i Skidome, inomhusskidarenan i Göteborg. I september/oktober gick jag en nybörjarkurs som trots att jag inte riktigt är nybörjare (har ju ändå lyckats ta mig i mål i Mora på Öppet Spår) gav mig enormt många bra tips för att förbättra min teknik. Varje gång som jag har åkt i Skidome har jag fokuserat på de där sakerna och momenten som skidcoacherna tipsade om, och sakta håller jag på att nöta in nya rörelser. I början gick det långsammare än jag åkt tidigare men tanken är ju att jag ska lära om och istället kunna åka snabbare och energisnålare allt eftersom. Och i Grönklitt var jag helt plötsligt stark i stakningen! Så roligt! Visserligen var spåren väldigt snabba så skidorna gled lätt, men känslan av att orka staka flera kilometer (faktiskt en hel platt mil!) gav mig självförtroende! I mars ska jag åka Birkebeinerloppet i Norge så än har jag några månader på mig att bli ännu uthålligare.

Nytt år och nya möjligheter, kanske var det känslan av nystart som fick mig att börja med ännu en ny vana, vinterbad. Jag har alltid fascinerats av människor som frivilligt utsätter sig för kylan och vinterbadar, jag har aldrig känt mig lockad att prova. Inte utan värmande bastubad i alla fall! Men nu har jag faktiskt badat flera gånger de senaste veckorna, både i havet och i sjön hemma.

Vinterbad, vem kunde tro det…

Men när jag väl börjar kliva i det iskalla vattnet finns det ingen annan väg än att fullfölja och fortsätta i och doppa mig. Kanske simma lite. För varje gång som jag badar försöker jag vara i vattnet lite längre, räkna till tio när kroppen är nedsänkt och känna att andningen blir lugn. Först får kroppen en chock och fötterna fryser jättemycket. Men sedan strömmar, ja rusar värmen runt i kroppen och gör huvudet helt klart och när jag stiger upp känns kroppen fräsch och nystartad. Jag fryser knappt något efter badet trots att det var jättekallt att gå i vattnet, visst är det konstigt? Jag vet att en del ultralöpare använder sig av iskall dusch för att starta om alla system när de är trötta och kraftlösa och nu förstår jag känslan. Har du provat att vinterbada? Nu längtar efter att det ska bli kallare och frysa is på sjön så att jag kan prova hur det är att slå hål och bada i vak.

Lycka till med din träning och nystart på året!

Räknar till tio och tar kontroll över andningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön19apralldayFeaturedIsaberg 50010,5 kmLandskap:Småland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste podcasts

Senaste blogginläggen

  • Spring med vilken kropp du vill! Peter Lindquist
    Läs mer
  • In i vinternatten igen Bo Johansson
    Läs mer
  • Förenkla vardagen med matkasse Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • De viktigaste inläggen är svårast att skriva Andreas Lundblad
    Läs mer
  • Motivation saknas! Fysparet
    Läs mer
  • Nytt distansrekord! Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Gott Nytt Träningsår! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Vad har 2020 att bjuda på då? Niclas Bergqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X