När nyårsmotivationen försvunnit.

Det här är till dig som stod på nyårsafton (plus/minus någon dag) och lovade dig själv att 2020 är året som du börjar träna/klarar springa en mil/äter mindre godis/springer din fortaste mil någonsin/går ner i vikt/kommer igång/blir hälsosammare/klarar Göteborgsvarvet på under 2 timmar osv osv. Du gick ut stenhårt i början av januari och nu efter några veckor börjar engagemanget dala. Du kanske blivit sjuk, överansträngt dig eller helt enkelt tappat motivationen. Och det här är ingen nyhet för dig, det brukar se ut såhär, men i år är året du gör något åt det, fortsätt läs!

För att kunna hjälpa dig behöver jag utgå från ett fall, vi säger att du vill komma igång och börja träna. Vi börjar där, berätta för mig vad du menar med ”komma igång och börja träna”. Är det träning en gång i veckan? Tre gånger i veckan? Två gånger om dagen? Berätta för mig klart och tydligt vad som är ditt mål.

” Att träna pulshöjande minst 30 minuter 2 gånger i veckan, i tre månader”.

Bra start! När ska du börja? Varför vill du börja? Har du något som försvårar för dig? Eller du kan börja redan den här veckan? Kanon. Det är bara att gå på passet ikväll så har du ett kvar denna vecka. Sedan upprepa i tre månader. Enkelt.

Men du ville springa Göteborgsvarvet på under 2 timmar. Är det i år? Vad har du för estimerad tid i dagsläget? Hur mycket springer du i dag? Hur länge har du sprungit? Ont/skador? Ok, du har distansen men inte farten? Då är det farten vi tränar genom intervaller. Lätt.

Jaha, du ville gå ner i vikt? Hur mycket vikt vill du gå ner? Varför då? Hur är dina matvanor i dagsläget? Tränar du? Hur är ditt jobb, på benen eller mycket sittande? Kan det räcka med att skippa snacksen vardagar för att se en viktförändring?

Coach Cecilia redo att lyssna och sortera tankar.

Vad jag försöker få fram är att själva vägen dit är ganska enkel när du själv kommit fram till vart det är du vill. Det finns så oerhört många olika mål att uppnå, frågan är; Vad vill just du?
”Jag vill bara må bra i det långa loppet” Absolut, men vad betyder det för dig? Vad gör du? Hur mår du? Vilka ungås du med?
Sätt dig ned. Fundera över vad just du vill, skit i vad grannen/kompisen/sambon vill och vill uppnå. Vad vill du? Sedan tittar du på ditt utgångsläge och vad för olika steg som kan ta dig mot ditt mål. Svaret är ofta enkelt och tydligt, frågan kan vara svår. Ju fler frågor du ställer dig desto tydligare kommer det att bli. Våga fråga och våga prioritera.

Kom ihåg att du i varje val ska vilja välja att göra det du har sagt att du ska göra. Du vill springa GBG-varvet på under två timmar, ja då ska du också genomföra passen. Även fast det regnar, du är trött, det är nått sköj på tv. Det är inte roligt varje gång, men du ska vilja välja att göra det för att det tar dig dit du vill. Då är det bra att gå i just den riktningen som du vill, för då är det ju värt det?

Tycker du att det är alltför svårt på egen hand, be om hjälp! Jag jobbar som coach, både med fysiska träffar eller online/via telefon. Du sitter på svaren själv, men en utomstående person kan hjälpa till att sortera i tankarna och ibland kan det hjälpa att tvingas sätta ord på känslor och tankar. Livet ska levas fullt ut, det håller inte att gå runt och vara besviken på sig själv för att du brutit något du från början inte riktigt ville göra. Hitta det just du vill!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trailkalendern
Trailkalendern
trail-kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
Slider

Träning har för mig blivit en livsstil, löpningen har blivit meditation. Jag tränar för att må bra, vara stark och för att kunna springa hinderbana som är bland det roligaste jag vet.

Född: 1989

Kontakt: [email protected]

Mål: Kunna springa hinderbana även om 10 år, då tillsammans med syskonbarnen.

Motto: Är träning inte kul under tiden så är det åtminstone gött efteråt.

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör11apr10:00FeaturedHoka One One Trail 28 km - Virtuellt lopp28 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör18apr10:00FeaturedMerrells Höjdmeterrekord - Virtuellt loppLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör25apr10:00FeaturedTrailrunning Sweden Store Trail 12 km - Virtuellt lopp12 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör02maj10:00FeaturedIcebug Trail 50 km - Virtuellt lopp50 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör09maj10:00FeaturedUSWE Trail 21,1 km - Virtuellt lopp21,1 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör16maj10:00FeaturedNvii Trailmaraton - Virtuellt lopp42,195 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör23maj10:00FeaturedSalming Trail 6 km - Virtuellt lopp6 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör30maj10:00FeaturedEnervits Distansrekord - Virtuellt loppLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13jun10:00FeaturedBillingen Trail Marathon45km, 22km, 12km 2,6 kmLandskap:Västergötland

tis16junalldayFeaturedAmazing Trail6 km, 10 km, 20 kmLandskap:StockholmAnmälanDeltagare

Senaste blogginläggen

  • Trailgemenskap - virtuellt Peter Lindquist
    Läs mer
  • Inte ens ett aprilskämt! Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Swimrun premiär Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Joggugglan skådad. Fysparet
    Läs mer
  • Vad kommer bli din utmaning? Bröderna Backa
    Läs mer
  • Trans GranCanaria – luften gick ur Malin Tidqvist
    Läs mer
  • Skogen är virusfri - sommarens traillopp och målbilder Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Utevistelse Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X