Första veckorna utan (tränings)-rutiner!

Joel
Nu har det gått en månad sen jag och min sambo Charlotta blev föräldrar för första gången och därmed första månaden med helt nya rutiner, eller ja, mest ständiga försök att på något sätt förstå vad den nya lilla människan vill och för oss att landa i den nya vardagen.
Alla som är föräldrar känner säkert igen sig, att det inte går att förbereda sig för den första månaden som nybliven förälder.

Vid det här laget påverkas alla av Covid-19, men för oss blev det ännu tydligare under förlossningen då Charlotta fick vara ensam tills dess att det var dags för aktiv förlossning, först då fick jag komma in och vara med. Efter förlossningen fick jag vara kvar några timmar och sedan skiljas åt och åka hem, och Charlotta var kvar på BB med våran lilla tjej i ett dygn. Jobbigt och känslomässigt dygn men en väldigt förlösande och skön känsla att få åka och hämta dem!

Hem kom mamma och dotter och allting gick bra, sedan dess har vi som sagt försökt att anpassa oss till det nya livet.

Nu har det gått 6 veckor och det känns som det har hänt massor! Men framförallt har vi haft tid att vara hemma tillsammans och landat i det nya livet och försökt återhämta oss.
Det har varit väldigt behövligt att få vara bara hemma och inte tänka på något annat än just bara oss tre, och det är verkligen vad jag har gjort. Jag märkte snabbt att allt runtomkring blev väldigt oviktigt och att det fick vänta, som att träna t.ex. 

Träning är något som verkligen blivit sekundärt under den här första tiden som familj, eller i alla fall den egna träningen som man gör för sig själv. Jag släppte snabbt alla tankar på att göra ett visst antal träningspass de första veckorna och hade en målsättningen med att jag inte skulle tänka på att jag ”måste” träna. Jag gjorde i princip inte gjorde ett träningspass första veckorna, och bara det var en stor omställning. Det som jag kan kalla träning är det statiska bärandet av ett barn, benböj och vaggande på pilatesbollen  samt alla barnvagnsturer! 

Men tillslut började det klia i benen och första löpturen sedan hon kom var under en otroligt fin sommarkväll där det inte kändes som att jag ville sluta springa. Känslan av att få vara ute och röra på sig efter många timmar inomhus var befriande! Mycket för att jag är van att till stor del kunna träna som mycket som jag vill för att jag mår bra av det. 
Under våren har veckorna bestått av 5-7 pass av olika slag, och x antal mil löpning och det har varit superkul att träna. Jag hade ett flow i träningen som gjorde att jag bara tog mig ut och fick för det mesta till riktigt bra pass, därför känns de senaste veckorna som en stor omställning, men jag har lärt mig en del av det redan. Det viktigaste är nog att det inte är några problem att faktiskt släppa alla tankar på din egna träning när det finns annat som är mer relevant. Det har varit nyttigt för mig att släppa alla tankar på min egna träning och enbart fokusera på att familjen ska må bra. Träningen kommer komma tids nog, och just nu är det något som får finnas när det funkar helt enkelt!


Men att efter det gå till max 3 träningspass på 1 månad har varit en utmaning, det går inte att säga annat.
Träningen ger så mycket energi i vardagen och den gör att man orkar med annat när dagarna känns tunga och tråkiga. Oftast släpper den tunga känslan under träningen och även efter. Det är den största lärdomen jag har tagit av min träning, att du behöver inte träna för att bli bättre, utan träna för att själv må bättre.

När sommaren är över och vardagen kommer igen vet jag att träningen kommer få mig att orka den mörka perioden som vi går in i igen, liksom alla andra år och vi behöver träningen för att vi ska må bra, det är en kraft alla skulle behöva känna.

Nu när vi har kommit in i det nya livet litegrann känner jag en riktigt stor lust till att komma tillbaka till träningen och kombinera det med en ny vardag. Det ska bli riktigt spännande att se hur det kommer att bli. Men framförallt ser jag fram emot att ha fler träningspass tillsammans med min dotter och sambo, där vi tillsammans kan skapa nya mål och ge oss förutsättningar till en bra och stark vardag!

Ett svar till “Första veckorna utan (tränings)-rutiner!”

  1. Hans Persson skriver:

    Stort grattis till din familj för tillökningen. Att barnet kom i Coronatider måste varit extra pirrigt och utmanande. 
    Lycka till med träningen i framtiden. Och tänk vad många härliga pass ni kan göra tillsammans hela familjen om några år.
    OM din dotter delar ditt intresse för löpning och annan träning förstås. Själv har har sprungit Honolulu maraton tillsammans
    med min ena dotter, och i helgen var vi till Höga Kusten på ett Backyardlopp. Supertrevligt.
    Trevlig sensommar.

    Hans

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tvillingbröder som helst springer tillsammans och tränar för att prestera genom att uppleva. Vill inspirera fler till att våga utmana sig själva och ha löpningen som en naturlig del i vardagen.

Född: 1990

Kontakt: [email protected]

Mål: Anta större utmaningar och utvecklas varje år med en aktiv livsstil

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör16jan10:00FeaturedLåtsasloppet Vintern3 km, 7 km, 11 km, 21 kmAnmälan

sön28feb10:00FeaturedLåtsasloppet Halvan6 km, 14 km, 23 km, 42 kmAnmälan

sön21maralldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27mar10:00FeaturedHoka Torekov-Båstad21,2 kmLandskap:SkåneAnmälanDeltagare

sön18apralldayFeaturedIsaberg 50010,5 kmLandskap:Småland

12majallday16alldayFeaturedTrailresa TjeckienAnmälanInfo

01jul(jul 1)15:0004(jul 4)13:00FeaturedLöparweekend SälenLandskap:DalarnaAnmälanInfo

lör28aug04:0019:00FeaturedSalming Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

03sepallday05alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Pryltest - Inov-8 X-Talon Ultra 260 Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Valp och utebliven löpning Linda Doktar
    Läs mer
  • En fantastisk höst med Trailrunning Sweden löpargrupp Göteborg/Härryda! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • November testar oss rejält Bröderna Backa
    Läs mer
  • Vallåsen Everest Challenge Anna Carlsson
    Läs mer
  • I huvudet på en coach för en löpargrupp Peter Lindquist
    Läs mer
  • 666 The Number Of The Runstreak Fysparet
    Läs mer
  • Upplandsstigar vid Siggefora Tony Hoffstrom
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRESA
TJECKIEN
12-16 MAJ 2021

I samarbete med

LÖPARWEEKEND
SÄLENFJÄLLEN
1-4 JULI 2021

I samarbete med

BUSS & BOENDE
SALMING IDRE FJÄLLMARATON
27-29 AUGUSTI 2021

I samarbete med

Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X