November testar oss rejält

Okej, vi är halvvägs in i november och ser egentligen inte ljuset i tunneln riktigt än, men det är påväg!
November har testat oss rejält det här året. Vanligtvis brukar man inte se fram emot den här månaden just för att mörket blir mer påtagligt samtidigt som snön brukar lysa med sin frånvaro de senaste åren. November kan med andra ord vara en riktigt jobbig månad att ta sig igenom, och i år får vi lägga till Corona till vardagen på det.

Det har regnat otroligt mycket detta november, som gör också att dagarna blir grå och trista. När man står inne och kollar ut kan det lätt bli att lusten försvinner för att sticka ut och träna, man är lite frusen inne och tänker att det är ännu kallare ute.

Ändå är just november kanske årets viktigaste månad att träna under, för att utmana sig själv och faktiskt komma ut och få den där energin som löpningen/promenaden gör.
Vi vet också att när vi väl är ute glömmer vi lätt att det regnar, blåser och är mörkt, då genomför vi träningspasset och blir stärkta av det.

Beskrivning saknas.

Typiskt bild för årets november..



Igår var en typiskt sådan dag, inomhus frös jag och när jag kollade ut blev jag otroligt omotiverad av det gråa, regniga väder. Jag bestämde mig därför för att springa på kvällen, när mörkret fallit och jag med hjälp av pannlampan kunde ta mig runt i skogen.

Så när mörkret kommit,  tog jag på mig kläderna, öppnade dörren och hade bestämt mig för att börja springa direkt och inte stanna för något förrän jag var ordentligt varm. Eventuella bilder fick vänta tills efter passet var genomfört, då jag var klar och lätt kunde ta mig hem.

Utanför möttes jag av blåst och väldigt finfördelat regn, det var som en dimma som gjorde mig dyblöt direkt. Men jag tog sikte mot motionsspåret i skogen som är en av mina standardrundor och började springa. Motvind och regn påväg till skogen byttes till enbart regn under själva löpturen. Det är väldigt skönt att man kan springa skyddad från vinden inne i skogen, vilket gör att det inte alls blir lika kallt!
Värmen kommer snabbt i kläderna och regnjackan skyddar mig från att bli blöt rakt igenom och jag kan ta mig igenom passet. Börjar med att tänka att 5 km räcker idag, när jag stannade klockan hade jag sprungit 11 km och tagit mig runt det långa varvet som jag ville.

Pannlampan gjorde skogen upplyst framför mig, och jag påminns igen om hur kul det är att springa med pannlampan i mörket. Kan man bara acceptera att det är mörkt runtomkring och du inte ser någonting övrigt är det riktigt skönt att springa på i mörkret. Det ger löpningen en ny dimension som man inte får på övriga året.
All förståelse för att många tycker det är läskigt att springa själv i en mörk skog, men alla borde testa det!

 

Beskrivning saknas.

Lampa från Silva och en regnjacka som är bra för löpning gör underverk för den påfrestande novemberlöpningen

 


Här kommer lite tips inför mörkerlöpningen som kan vara bra att tänka på!


– Ja, det är kallt ute till en början, men du blir snabbt varm oavsett väder när du börjar röra på dig.

– Skaffa en bra pannlampa, det är A och O. En bra pannlampa gör att du ser allting mycket bättre, och att det blir kul att upptäcka mörkret! Satsar du istället på en billigare lampa med sämre styrka, passform och batteritid kommer du inte göra lika många träningspass med den. Det är fakta.

– Stick ut och spring i skogen med pannlampan och en kompis, det gör att du inte är ensam och att ni tillsammans kan vänja er vid mörkret i skogen.

– Skaffa en BRA vind och regnjacka för löpning som andas! En jacka som bara stänger in fukten gör att du blir dyblöt, och inte direkt längtar till nästa träningspass.

– Sätt inte för höga mål! Ge dig ut med en sträcka du minst ska springa, det spelar ingen roll om det är 2, 5, 8, 10 eller 20 km, men ju lägre mål du sätter desto enklare är det att uppnå den och det brukar alltid bli så att du är ute längre än vad du tänkt.

– Det är en uppfriskande känsla att träna i skitväder, när du känner regnet och vinden. Vi är skapta för att kunna vara ute i kalla förhållanden, så låt inte vädret stoppa dig varje gång!

 – TA DIG UTANFÖR DÖRREN, och börja spring direkt. Då finns ingen återvändo och du kommer genomföra löpningen!


Och vi ger samma råd till novemberträningen som till regeringen ger till samhället i coronatider, HÅLL I och HÅLL UT.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tvillingbröder som helst springer tillsammans och tränar för att prestera genom att uppleva. Vill inspirera fler till att våga utmana sig själva och ha löpningen som en naturlig del i vardagen.

Född: 1990

Kontakt: [email protected]

Mål: Anta större utmaningar och utvecklas varje år med en aktiv livsstil

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör16jan10:00FeaturedLåtsasloppet Vintern3 km, 7 km, 11 km, 21 kmAnmälan

sön28feb10:00FeaturedLåtsasloppet Halvan6 km, 14 km, 23 km, 42 kmAnmälan

sön21maralldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27mar10:00FeaturedHoka Torekov-Båstad21,2 kmLandskap:SkåneAnmälanDeltagare

sön18apralldayFeaturedIsaberg 50010,5 kmLandskap:Småland

12majallday16alldayFeaturedTrailresa TjeckienAnmälanInfo

01jul(jul 1)15:0004(jul 4)13:00FeaturedLöparweekend SälenLandskap:DalarnaAnmälanInfo

lör28aug04:0019:00FeaturedSalming Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

03sepallday05alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Pryltest - Inov-8 X-Talon Ultra 260 Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Valp och utebliven löpning Linda Doktar
    Läs mer
  • En fantastisk höst med Trailrunning Sweden löpargrupp Göteborg/Härryda! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • November testar oss rejält Bröderna Backa
    Läs mer
  • Vallåsen Everest Challenge Anna Carlsson
    Läs mer
  • I huvudet på en coach för en löpargrupp Peter Lindquist
    Läs mer
  • 666 The Number Of The Runstreak
    Läs mer
  • Upplandsstigar vid Siggefora Tony Hoffstrom
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRESA
TJECKIEN
12-16 MAJ 2021

I samarbete med

LÖPARWEEKEND
SÄLENFJÄLLEN
1-4 JULI 2021

I samarbete med

BUSS & BOENDE
SALMING IDRE FJÄLLMARATON
27-29 AUGUSTI 2021

I samarbete med

Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X