HeaderAD

Alternativ träning

Många som springer mycket inklusive mig själv kan känna att man blir väldigt sliten eller får ont om man tränar för mycket. Löpning ger en ganska stor belastning på kroppen även om man har en bra teknik och tar det lugnt. Framförallt om man är lite ny på det.

Sen är vi alla olika, en del klarar mer än andra. En del har inte ambitionen att träna mer än att kroppen klarar av att ”bara springa”.

För min egen del så når jag bäst resultat om jag kan ligga på en ganska hög träningsmängd. Innan så har ju mitt stora fokus varit multisport och då har det varit en självklar del i träningen att variera mellan dom olika grenarna i träningen. Men den här säsongen så har jag satsat mer på löpningen och då har jag märkt att det inte är lika lätt längre.

Men jag har lärt mig mer och mer ju längre säsongen har gått hur jag måste lägga upp min träning för att jag ska orka. Självklart så är det ju viktigt att i mitt fall löpningen är det som dominerar min träning men att jag använder mig av alternativ träning för att orka hålla uppe den träningsmängden som jag vill. Detta är även bra för att få jobba med lite med andra muskelgrupper och rörelser, men framförallt så tycker i alla fall jag att det blir roligare med lite variation.

Jag använder mig av styrketräning, cykel, rullskidor och paddling som alternativ träning.

Rullskidor tycker jag är ett bra komplement till löpningen. Sen är det ju inte fel att vara lite förbered till vintern 🙂

 

Styrketräning hemma eller på gymet tycker jag är ett roligt och bra alternativ.

 

Så ut och testa lite nya träningsformer vet ja :-).

Liknande inlägg by Kalle Andersson

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

X
X