Fem tips till en nybliven traillöpare

Fotoshoot inför GP-artikel. Foto: Nicklas Elmrin

Jag blev intervjuad av Göteborgsposten om min löpning. Vi talade om tidhets, ständig jakt på bättre kilometertider, besvikelse när nya personbästa-resultat uteblev och hur hastighet verkade vara det enda som beskrev en bra löpare. Hur jag tog löpningen till skogen, la bort klockan och började lära känna löpningen på nytt. Ja, jag sprang för att känna och uppleva löpningen.

Resultatet blev en riktigt fin artikel om jag får säga det själv (länk här till artikeln) det är alltid vanskligt att låta en annan person tolka ens ord och sätta samman dem men detta blev bra.

Jag fick många glada tillrop och härliga kommentarer på artikeln, många löpare som liksom jag ofta springer utan tidtagning och vill ta in naturen och omgivningarna hellre än att alltid vilja bli snabbare. Har du fortfarande inte testat kommer här 5 tips till dig som vill ge traillöpningen en chans, för våren måste vara den allra enklaste årstiden att börja springa i naturen.

Things I see on my run...blommande slånbärsbuskar och blåmusselskal.

 

  1. Lägg bort tidtagningen. Du kommer att springa mycket långsammare än vad du gör på plant underlag, det gör alla i början, så bry dig inte om hur lång tid en viss distans tar. Så småningom kommer du att träna upp löpteknik och hur du ska sätta i fötterna, hur du hjälper till med armpendling och hur du håller balansen över rötter och stenar men i början ska du springa lugnt och kontrollerat. Du behöver sakta stärka fötter och ben, lära dig att läsa av underlaget och att våga lyfta blicken för att planera stegen. Det gör du bäst i lugnt tempo. Dessutom är skogen kuperad, knixig och med olika underlag så för att undvika att snubbla är det viktigt att springa sakta för att vänja dig.
  2. Du kan springa trail med vanliga löparskor men för att springa så säkert som möjligt och för att kunna känna glädjen i att trycka ifrån i leriga backar är det en fördel med trailskor. Trailskor har kraftigare mönster under sulan för att få ett tryggt grepp, vissa modeller har väldigt lite dämpning för att man ska känna underlaget bättre medan andra är mer uppbyggda så att de kan användas på grusväg och terrängspår i närheten av stigen samt för långa distanser. Välj skor som sitter skönt, som ger dig plats att breda ut tårna och som du trivs i. Du ska höra dem viska om äventyr...
  3. Det finns massor av stigar att springa på men det kan vara svårt att veta var du ska börja. Vid motionsanläggningar och terrängspår brukar det alltid finnas stigar, ofta markerade eller bara uppsprungna. Kolla på kartor från trailtävlingar, från hemsidor, på appar som Strava eller liknande. Ta hjälp av en orienteringsklubb, fråga springande vänner och be om tips på sociala medier. Ge dig iväg, spring en bit på en ny stig, spring lite längre nästa gång, ibland behöver inte allt vara planerat utan det går att bara springa för att upptäcka! Men ha med dig mobilen ifall du behöver hjälp.

    Innan start i 2XU Idre Fjällmaraton. Ryggan packad för äventyr.

  4. Annan utrustning som kan vara bra att investera i när du fastnat för traillöpning är pannlampa och vätskeryggsäck. Pannlampan gör att du under den mörkare delen av året kan springa när och var du vill och i vätskeryggsäcken packar du förutom vätska även kläder och lite att äta. Både pannlampa och vätskeryggsäck adderar mer upptäckarlust och äventyrskänsla till traillöpningen.
  5. När du har tränat ett tag på att springa i skogen vill du kanske anmäla dig till ett traillopp, det finns massor av vackra och spännande lopp i många olika distanser runt om i landet (och utomlands såklart) att välja bland. Gör det! Trailloppsvärlden är en varm och välkomnande gemenskap där vi delar kärleken till naturen och upplevelselöpningen. Jag har i ett tidigare blogginlägg skrivit om varför jag älskar traillopp och hur bra jag mår av träningen inför, upplevelsen under och den stolta känslan efter, läs inlägget här. Trailrunning Sweden har en fantastisk kalender med många spännande traillopp, länk till Trailkalendern. Prova lopp i miljöer du vanligtvis inte springer i för att skapa minnen och få vänner för livet.

    Icebug Xperience West Coast, högt ovanför Hunnebostrand.

    Har du ännu inte testat traillöpning hoppas jag att du gör det nu, att tröskeln att ge sig ut har blivit lite lägre och att längtan efter naturen, träningen och njutningen har blivit större. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

sön15maralldayFeaturedÅhus TrailRun5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Skåne

sön15mar07:0015:00FeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör09majalldayalldayFeaturedKolmårdstrailen0,5 km, 6 km, 10 km, 21 kmLandskap:Östergötland

sön17majalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Spring Edition6 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör27junalldayalldayFeaturedBocksten TrailRun5 km, 12 km, 23 km, 46 kmLandskap:Halland

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Vinn återhämtningsprodukter från Flowlife Sweden Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • November Linda Doktar
    Läs mer
  • Sex tips till skönare vinterlöpning Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Stockholm Rogaining Bo Johansson
    Läs mer
  • När traillöpning möter bergsbestigning Peter Lindquist
    Läs mer
  • Big's backyard ultra: det sitter i huvudet Anna Carlsson
    Läs mer
  • Ibland tänkte jag... vad ska andra tro? Annika Repo Wallman
    Läs mer
  • Träning på bortaplan? Malin Tidqvist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Löparresor med Trailrunning Sweden

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.Våra löparresor passar traillöpare på olika nivåer. Genom att erbjuda olika längder och hastigheter på löppassen, får både elitmotionären och den som mixar jogg med promenad sitt lystmäte. Alla får träning! För att få ut det bästa av resan är det dock bra om du orkar jogga ca 10 km.

Trailresa Tjeckien

Löparweekend Sälenfjällen

Idre Fjällmaraton
buss & boende

previous arrow
next arrow
Slider

Trailrunning Sweden Store

Trailrunning Sweden Store är webbutiken som är helt specialiserad på en enda målgrupp - människor som älskar löpning i skog och berg. I Trailrunning Sweden Store har vi grejerna som höjer din traillöpning till nya sköna nivåer. Här hittar du bara det som gäller trailrunning. Vi har sållat bort allt annat. Här kan du känna dig trygg med att du får hjälp och råd från personer som verkligen kan traillöpning.

Specialist

trailskor

Löparkläder

kittad för äventyr

Ryggsäckar

Utmana mörkret

Pannlampor

Traillöparens alla

tillbehör

previous arrow
next arrow
Slider
X
X