Mental förberedelse för ultralopp

Sista biten hem.

Ibland blir jag för fokuserad på den fysiska träningen. Det är så enkelt att bara springa och springa. Men jag vet att jag måste träna mina tankar minst lika mycket. Att tänka positivt, att inte bry mig om tvivlet som pyr och rädslan över att inte orka hela vägen. Jag måste utsätta mig för situationer där jag tränar på att kämpa och skapa positiva tankar som jag plockar upp under de långa loppen. Tunga tankar får inte bli till sanning.

För några år sedan skulle jag springa BUM 50 miles, Borås Ultramarathon. Det startade i Skatås i Göteborg och gick via Vildmarksleden till Hindås och vidare till Borås. Mitt distansrekord var då 45 km, precis så långt som det var till Hindås där dropbagstationen låg, men efter den skulle jag alltså fortsätta nästan lika långt till för att komma i mål.

När jag passerat Hindås där jag bytte kläder och åt av soppan som serverades hade jag slagit mitt gamla rekord. Varje meter jag la bakom mig gav mig ett nytt personbästa i distans. Jag började bli nöjd, jag kände inte längre hunger efter målet utan tankar på att bryta loppet började få fäste. Jag hittade på ursäkter till varför det var bättre att bryta än att försöka springa till mål. Jag var ändå nästan sist. Jag hade ont. Jag hade slagit personligt rekord. Målet skulle nog ändå hinna stänga innan jag kom. Och så vidare. Så jag bröt. Efter 60 km meddelade jag en funktionär att jag bröt loppet och ringde hem för att bli hämtad. Medan jag satt i diket och väntade åt jag vad som fanns kvar i vätskeryggsäcken. Efter en stunds vila och ny energi i kroppen såg jag mer positivt på tillvaron och loppet. Såklart hade jag kunnat fortsätta! Iallafall tills repet verkligen drogs, om det nu skulle ha hänt.

Tankar på att det är tungt och svårt kommer alltid under långa lopp. Man börjar tvivla på sig själv och sin förmåga att ta sig hela vägen. Alla andra ser mycket starkare ut, kroppen gör ont och helst av allt vill man bara lägga sig ned och slippa fortsätta. Men tänker man negativa tankar om och om igen blir de nästan till en sanning. Det som började med ”Oj så trött jag är, undrar om jag hinner innan målet stänger?” blir till sist ”Det är lika bra att jag bryter här för jag kommer ändå inte att hinna vid nästa reptid.” Vilket inte alls behöver stämma med verkligheten! Men det positiva är att starka tankar tänkta om och om igen OCKSÅ nästan blir till sanning. Därför ska vi mata oss själva med upplyftande hejarop! ”Såklart hinner jag innan repet dras!”,  ”Oj, har jag redan kommit så här långt!”, ”Det var bra gjort att klara den långa backen, så stark jag är!”.

Blåbärsstopp.

Jag sprang ett jobbigt långpass häromdagen. I min upptrappning inför loppen i augusti försöker jag få fler kilometrar och fler höjdmeter, men jag försöker också träna mig på att tänka just starka tankar. Jag valde en av de tyngsta dagarna i månaden för att utmaningen skulle bli så stor som möjligt, första mensdagen. Den dagen då jag allra helst stannar hemma och myser, kanske springer ett kort pass för att lufta mig, men det är en dag då kroppen är tung, trött och lite nedstämd.

Jag hade tänkt ut en runda som jag inte sprungit innan och gissade att det skulle kunna ta fyra timmar. Ett bra långpass mestadels på stigar upp och ner över berg genom fina skogar och runt några sjöar. Enkel grusväg och asfalt i slutet när benen är som tröttast. Utan att känna efter för mycket för att inte börja tveka, packade jag vätskeryggsäcken med vatten och gårdagens middagsrester som energi. Inga snabba kolhydrater.

Solen sken och jag gav mig av. Långsamma steg upp i skogen. Ansträngd andning i första backen men där fanns det massor av blåbär som jag inte kunde springa förbi utan att äta av. De första 5 km tog 50 minuter och jag blev nedslagen av hur långsamt jag sprang. Men jag lät de negativa tankarna försvinna och matade mig med beröm och uppmuntran. Skogen var vacker, sjön låg blank och jag njöt av ett svalkande bad, en kylig vind kom viftande ibland och jag hade faktiskt inte ont någonstans, jag var bara trött.

Svalkande löpning vid sjön

Vattnet i ryggsäcken tog slut trots att jag druckit sparsamt och det tyckte jag var jobbigt. Jag stämde träff med min snälla man så han kom med nytt vatten, läsk och torra skor. Som alltid, ALLTID, blir tankarna uppiggade av vätska och energi. Han erbjöd mig såklart skjuts hem men jag klarade av att så emot frestelsen och fortsatte hemåt själv, en timme kvar ungefär.

Det tar en stund att bli bekväm med att springa långsamt. Att acceptera att det är denna lugna fart som kroppen kan hålla under lång tid. Att inte jämföra sig med andra löpare, med deras förutsättningar och deras träningsbakgrund. Att springa länge just den dagen då kroppen är som tröttast och som mest omotiverad men ändå kunna genomföra den runda jag hade bestämt, det gav mig kraft. En säkerhet att spara.

Drygt 4 timmar och 25 km fick jag för mig själv i skogen, jättebra fysisk träning men ännu bättre mental förberedelse.

Tips när tvivlen kommer:

  1. Drick och ät något genast! Tunga tankar kommer när hjärnan och kroppen är låga på energi.
  2. Om tanken på att bryta loppet kommer – bryt aldrig vid en vätskestation utan fyll på och fortsätt mot nästa. Med ny energi kroppen och på väg framåt kommer allt troligen kännas bättre.
  3. Tänk vad grym du är som gör detta! Peppa och beröm dig, prata till dig själv som om du uppmuntrar ditt barn eller bästa vän!
  4. Ta hand om skav och obehag genast så att du inte ödslar kraft på att oroa dig. Töm skor på skräp, sätt på skavsårsplåster, smörj öm hud så att inte små skav blir till stora besvär senare. Släpp sådant du inte kan påverka.
  5. Prata med folk! Ge energi för att få energi tillbaka. Heja på medlöpare, funktionärer och publik.

Har du egna tips och trixs för att få kraft och energi när tvivlet kommer? Kommentera gärna!

Underbart med ett bad mitt i löpturen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Kollektion
Trailkalendern
Shadow
Slider

Trail- och ultralöpare som njuter med alla sinnen under alla årstider. Kryddar löpningen med spännande ultrautmaningar där upplevelsen är i fokus

Född: 1971

Kontakt: [email protected]

Mål: Jag vill inspirera alla människor till att uppleva det unika med traillöpning, att de ska få njuta och glädjas över löpningen utan krav på distans eller fart.

Motto: Löpning är glädje!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör06jun10:00FeaturedTeam Trail 30 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13junalldayFeaturedSweden Runners Backyard Ultra6,7 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

fre19jun10:00FeaturedStädjan 11311131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör27jun10:00FeaturedTecnica Team Trail 50 km1131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

Senaste blogginläggen

  • My Icebug Backyard Trail - Yxsjön i Mölnlycke Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Projekt Hallandsleden Mikael Antonsson
    Läs mer
  • Jagar backrekord på Stava Fanny Ahlfors
    Läs mer
  • Löparterminologi? Fysparet
    Läs mer
  • Löptekniksträning Cecilia Jagestedt
    Läs mer
  • 24-timmars och skrivkramp Anna Carlsson
    Läs mer
  • Gravidlycka, eller rättare sagt snart dags! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Swimrunpremiär Linda Doktar
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X