Race Rapport Idre Fjällmara

Det finns lopp man springer för tävlandets skull och det finns lopp man springer för gemenskapens skull. Sedan finns det lopp där naturupplevelsen, äventyret eller utmaningen är den stora behållningen. Just ett sådant lopp sprang jag den gångna helgen när jag gjorde min debut i ett fjällopp, närmare bestämt 2XU Idre Fjällmara 45k. Ända sedan jag anmälde mig till det här loppet har jag sett det som en av årets två största höjdpunkter, i hård konkurrens med BUS (Backyard Ultra Sydkusten, läs mer om det loppet här ).

 

Hur svårt kan det vara?

 

Inför loppet hade jag hört många prata med skräckblandad förtjusning om den tuffa, utmanande banan. De steniga stigarna och de branta backarna. Just backarna var jag inte särskilt bekymrad över då jag har kört mycket backträning i sommar. Värre då med de steniga stigarna där jag inte visste riktigt vad jag hade att vänta mig. Vi har många tekniska, steniga stigar i hemmaskogarna också och min första tanke var att ”hur svårt kan det vara?”. Samtidigt var det duktiga och erfarna löpare som berättade om det svårbemästrade underlaget så jag kunde inte riktigt släppa tanken på vad som väntade.

 

På väg ner från Nipfjället, strax innan min närkontakt med underlaget. /Foto lånat från Idre Fjällmara

Strukturerad träning

 

Efter att ha lagt BUS bakom mig har jag försökt att köra på med en strukturerad träning. Det har blivit en mix av backpass, styrketräning, fartpass och distanspass. Upplägget verkar ha gjort susen, för jag har haft känslan av en stigande formtopp de sista veckorna. Absolut sista helgen innan loppet fick jag dock problem med en ljumske under ett fartpass. Jag valde därför att vila hela avslutande veckan för att inte riskera att få mer ont. Många blir nojiga om de tvingas till vila inför ett lopp, men för mig är det oftast tvärtom. Jag har fått till några av mina bästa resultat just efter att ha vilat 1-2 veckor före loppet. Så det var med en avslappnad känsla i kroppen som jag tog bussen från Göteborg upp till Idre för en långhelg tillsammans med en massa andra trevliga löpare.

 

Går ut för hårt

 

Jag har en viss förmåga att gå ut för hårt på många lopp och tröttna på slutet, vilket gör att jag hela tiden blir omsprungen i slutet. Något som är mentalt påfrestande och jag blir deppig och tappar ännu mer fart. Det misstaget ville jag inte göra den här gången, så planen var att köra ganska lugnt i början och inte ryckas med i den allmänna rusningen. Det lugna tempot tänkte jag hålla ca 15km då den första stigningen skulle vara avklarad. Uppe på toppen skulle jag sedan trycka på med ett högre tempo i löpningen.

 

 

Ett pärlband med löpare, ganska tidigt i loppet innan fältet spreds ut.

Målsättning

 

Inför loppet hade jag satt upp ett mål om att komma under 5h 30min på loppet, vilket borde innebära en plats bland de 50-60 bästa om tiderna var ungefär som förra året. Jag försökte därför hålla lite koll på klockan och stämma av var 15:e kilometer för att se hur jag låg till. Efter första 15 låg jag väldigt bra till. Med exakt 1.5h löpning hittills innebar det att jag hade 4 timmar på mig för återstående 30km. Nu visste jag att det var tuffa 30 jag hade kvar och att mycket kunde hända på vägen, men hittills kändes det väldigt bra.

 

Ett pärlband med löpare tidigt i loppet,.

 

Stenar och myrar om vartannat

 

Planen om ett lägre tempo i början och en ökning efter 15km var bra tills jag insåg att det steniga underlaget hindrade mig från att hitta en bra rytm i löpningen. Och därmed också möjligheten att köra på i det tempo jag önskade. Nåväl, tänkte jag, det kommer väl snart lättare underlag att springa på så att jag kan öka. Men nej, naturligtvis kom det inget enklare underlag. Snarare tvärtom. När stenarna tog slut tog istället myrarna över. Klafsande, och sjunkande ner till knädjup, tog jag mig över myrarna bara för att mötas av nya djävulskt steniga stigar. Det fanns liksom inga alternativa vägar, antingen var det stenar till förbannelse eller så var det blöta myrar som sög musten ur benen.

 

Stenar, stenar, stenar! Men just här var det ändå löpbart.

 

Kraschen

 

De tekniska stigarna krävde full koncentration för att man inte skulle snubbla och slå sig halvt fördärvad. Jag såg många löpare som låg ner på marken, eller som hade blodiga knän som vittnade om tidigare fall. Själv lyckades jag hålla mig på benen fram till den 27:e kilometern då det var min tur att undersöka terrängen lite närmare. Efter en fin klättring upp på Nipfjället, några foton på den vackra utsikten och lite energipåfyllning, bar det sedan av nerför backen igen. Just uppe på bergsryggen gick det att springa relativt fort och jag kände en enorm eufori. Men så släppte jag fokus för en tiondels sekund, slog i en sten med tårna och föll handlöst framåt. Jag lyckades ta emot med händerna, men körde ändå ner båda knäna stenhårt i backen. FAN! Det kändes inte bra, men jag vågade inte titta på knäna utan kutade vidare med bultande och stela knän.

 

På väg ner från Nipfjället, med Städjan i horisonten.

 

I två kilometer hämmade de stela knäna min löpning innan jag återfick mjukheten och rätt känsla igen. Sedan var det bara att tuta och köra som tidigare. Eller bara och bara… Underlaget satte fortfarande begränsningar för farten. Steniga partier byttes ut mot myrar för att sedan ersättas av steniga partier igen och sedan myrar och stenar osv. Efter 31km kom jag in i en djup svacka där jag förbannade banläggaren ganska ordentligt och undrade när i HELVETE det skulle komma mjuka, barrklädda, mosskantade och löpbara stigar som jag är van vid hemifrån. Den här svackan höll i sig i 3-4 kilometer innan humöret återgick till det normalt positiva.

 

Nära ett dopp

 

Vid ett tillfälle skulle vi över en spång som svängde 45 grader, och där var jag extremt nära att flyga av och landa i vattnet nedanför. Som tur var fanns det en liten upphöjning med ett träd på mitt i vattnet. Jag landade med vänsterfoten på upphöjningen, lyckades få tag i en trädgren och kunde sedan ta mig upp på spången igen. Puh, det var nära.

 

Städjan

 

Tredje och näst sista klättringen för dagen var uppför Städjan, en klättring som kändes evighetslång. När vi närmade oss toppen fick jag dessutom en chock. Fasen vad många löpare jag har före mig!! Jag hade räknat med att jag låg någonstans runt 50-strecket, men hela backen ner från Städjan var full med löpare. Hade jag missbedömt hela situationen så mycket? Det var först när jag förstod att vi inte skulle längst upp på toppen och vända som jag också insåg att nästan alla löpare i backen var 28km-löpare som kom från andra sidan berget. Det förklarade det stora antalet.

 

Full fart utför

 

Löpningen ner från Städjan var dagens absolut roligaste sträcka. Det var ganska teknisk löpning och många hade svårt att springa nerför utan gick istället, försiktigt och stapplande. Själv hade jag så mycket spring i benen att jag fullkomligen FLÖG nerför backen och passerade löpare efter löpare. Några hoppade åt sidan när jag kom farande, andra skrek till när jag sicksackade förbi på höger eller vänster sida om dem. Jag sprang hela vägen med ett brett leende på läpparna och kände mig otroligt levande och snudd på oslagbar.

 

En av få lättlöpta stigar.

 

Väl nere från Städjan väntade ganska lätt löpning hela vägen fram till den sista backen, Chocken. Och den blev faktiskt en chock för mig. Jag visste att det fanns en backe kvar, men hade visst missat att det var en slalombacke som vi skulle ta oss uppför. Det var brant, det gick sakta, det var trötta ben som bar mig framåt nu. Men upp kom jag till slut och avslutningen på banan efter att ha besegrat slalombacken var en enda lång defilering in i mål. Nerförsbacke, asfalt och ben som mirakulöst hade återfått krafterna igen. Jäklar vilken fart det blev ner mot byn. Jag flög fram i 3.30-tempo och det kändes som om alla andra löpare stod stilla (vilket somliga också gjorde). Jag passerade många löpare före upploppet och väl på målrakan växte hornen ytterligare. Då kunde jag avsluta med att spurta förbi ännu en eller två löpare på vägen in mot mål. YES!!

 

Kross av måltiden

 

Väl i mål kunde jag konstatera att jag inte bara hade klarat mitt främsta mål på Idre Fjällmara, att ta mig under 5h 30min. Jag hade fullkomligen krossat tiden och tog mig in på 5h 05min, nästan en halvtimme snabbare än jag hade räknat med. Tiden räckte till en 25:e plats på herrsidan, en placering jag inte varit i närheten av tidigare i ett större lopp som det här. Där ser man vad målmedveten, strukturerad träning kan göra för resultatet.

 

 

Nöjd efter målgång

 

Det här loppet gav definitivt mersmak och i efterhand kan jag bara skratta åt att jag blev så frustrerad över underlaget. Jag älskar ju teknisk löpning. Och jag älskade vyerna man bjöds på. Loppet blev också en väckarklocka för mig när det gäller träningsupplägg, det går att uppnå resultat om man är fokuserad, ambitiös och följer sin plan. Nästa planerade lopp för min del är Kullamannen 100 miles där jag har som mål att förbättra min tid från 2017. Det loppet tillhör samma kategori som Idre Fjällmara, det är ett lopp man springer för äventyrets och utmaningens skull. Så nu blir det fullt fokus på det loppet och en minst lika strukturerad träning som inför Idre Fjällmara.

 

Wish me luck!!

 

Vill du veta mer om Idre Fjällmara så hittar du info här: https://idrefjallmaraton.se/

Och vill du veta mer om Kullamannen kan du titta in här: http://www.kullamannen.com/sv/

Sist men inte minst så hittar du mer info om BUS här: https://swedenrunners.se/bus/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Kollektion
Trailkalendern
Shadow
Slider

Trail- och ultralöpare från Varberg, med fokus på upplevelselöpning. Springer för att må bra hellre än att jaga tider, men kryddar träningen med några väl utvalda traillopp varje år.

Född: 1973

Kontakt: [email protected]

Mål: Ingenting är omöjligt

Motto: Att hålla träningen på en nivå som gör att jag orkar springa långt också om 20 år

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör30maj10:00FeaturedEnervits Distansrekord - Virtuellt loppLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör06jun10:00FeaturedTeam Trail 30 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13junalldayFeaturedSweden Runners Backyard Ultra6,7 kmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör13jun10:00Loppet inställtFeaturedBillingen Trail Marathon45km, 22km, 12km 2,6 kmLandskap:Västergötland

fre19jun10:00FeaturedStädjan 11311131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör27jun10:00FeaturedTecnica Team Trail 50 km1131 hmLandskap:Ångermanland,Blekinge,Bohuslän,Dalarna,Dalsland,Gästrikland,Göteborg,Gotland,Halland,Hälsingland,Härjedalen,Jämtland,Lappland,Medelpad,Närke,Norrbotten,Öland,Östergötland,Skåne,Småland,Södermanland,Stockholm,Uppland,Värmland,Västerbotten,Västergötland,VästmanlandAnmälanDeltagare

lör22augalldayFeaturedStockholm Trail5 km, 10 km, 21 kmLandskap:Stockholm

lör22aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

lör19sepalldayalldayFeaturedBillingen X-Trail Challenge5 km, 12 kmLandskap:Västergötland

Senaste blogginläggen

  • Löparterminologi? Fysparet
    Läs mer
  • Löptekniksträning Cecilia Jagestedt
    Läs mer
  • 24-timmars och skrivkramp Anna Carlsson
    Läs mer
  • Gravidlycka, eller rättare sagt snart dags! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Icebug trailskor vår/sommar 2020 Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Swimrunpremiär Linda Doktar
    Läs mer
  • TRS Virtual Series – USWE 21km Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Skadad, arbete hemifrån och lärdomar Peter Lindquist
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
PlayPause
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

PlayPause
Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X