Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis!

Inom hakparentes nedan har ni mina tankar om hur jag på riktigt har känt själv för sådant.
[Det låter så skoj och ser så roligt ut, men hur ska en sådan som jag våga haka på?!]

Det är en fråga jag ställt många gånger till mig själv och jag tänker mig att ni där ute i etern kanske också känner igen er lite i detta. För mig så var bara tanken på att anmäla mig till ett event eller en grupp med folk jag inte känner och ge sig ut och springa ihop en nästan obehaglig känsla av ångest och nervositet i kombination.

[Jag som är amatörmotionär och som inte alls springer milen på under 40 minuter osv, tänk om jag kommer dit och alla bara är supervältränade Ironmans och sätter iväg i 3:45-tempo direkt. Tänk om jag bara förstör för hela eventet för att jag inte orkar hänga med? Tänk vad pinsamt om jag anmäler mig och kommer dit och det visar sig att jag har dålig kondis och alla bara tycker det är skämmigt? Tänk om alla bara ”wohoo” och sticker iväg i klunga och jag är ensam kvar längst bak, ser knappt klungan efter 1 min och bara flåsar och tycker det är jobbigt?]

Jag minns nervositeten när jag hakade på Göteborgsvarvets löpargrupp med träning i Skatås. Massa folk där, alla såg superpeppade ut och alla såg ut som minst fyrfaldiga världsmästare i allt från ultralöpning till häcklöpning, boule, monopol, internetfäktning, velodrome, bridge, ja whatever – ALLA såg i mina ögon ut som proffs, atleter, och kända profiler. Där står jag och känner mig mindre, mindre och igen ännu mindre. En blekfet kontorsnisse och hobbymotionär som hade attraherats av tanken av att få springa i grupp. Så ropade de ut de olika tiderna. ”NI SOM SPRINGER MILEN UNDER DENNA TID, STÄLL ER HÄR!”. [Helvete. Hoppas de har någon grupp för ”vi som försöker överleva milen alls”].

Då hade jag ändå sprungit milen på asfalt på runt 47 minuter inte så långt innan. Så ropade de upp ”alla som springer milen på runt en timme, HÄR!”. [JAAAAAAA! Där törs jag kanske vara. Men fan vad pinsamt om jag ändå inte orkar med? Min kondis kanske har rasat sedan Sylvesterloppet?]

I praktiken hade jag kunna följa med någon av de andra grupperna heeeeeeeeeelt utan problem i tempo, fart och träning, men jag blev så satans nervös över att underprestera i förhållande till gruppen. Nu hör det dock till min personlighet ska sägas, att jag är prestationsinriktad och stimuleras av utmaningar och framgångar osv. Det gör att jag lägger kanske en dubbel press på mig själv helt i onödan när vi pratar bara en så simpel grej som en löpargrupp på ett pass. Därav i ren feghet så sågar jag mig själv när man ropar upp var man ska ställa sig utifrån hur man presterar osv.

Det här, allt det här som jag har skrivit nu, är jag bara så allergisk emot. Det finns löpargrupper som fokuserar på prestation och hur du kan förbättra din kondis, nå mål du tidigare drömt om osv. Det finns många löpcoacher, företag, grupper osv som brinner för att hjälpa dig att bli snabbare, starkare, kapa tiden på milen, lyckas med Lidinöloppet, Stockholm Maraton, Göteborgsvarvet…

Det JAG brinner för är att få hjälpa dig som känt igen dig av delar av det jag redan skrivit, dvs nyfikenheten och viljan att få ”komma ut och tassa i skog och mark”, men som inte törs göra det i grupp. Som tycker det verkar läskigt. Som känner att du joggar ju knappt utan bara rör dig framåt i naturen sakta och känner att ”hjälp, vaddå springa milen på tid?!. Just DIG vill jag få med mig till vår härliga trailfamilj!

Jag är en av fyra coacher för Trailrunning Swedens löpargrupp i Härryda/Göteborg med fokus på upplevelselöpning. De olika löpargrupperna gör sina egna koncept lokalt och jag har varit tydlig med att i vår grupp är ALLA välkomna. Det finns inget ”springer du milen så här snabbt så”. Det finns inga pass som kommer att vara ångestladdade för att du känner att du kanske inte är i så god form. Kanske gick sommarens grillningar överstyr vad gäller mängden bearnaise, kanske har du bara smygjoggat på skatås-åttan innan. Det spelar ingen roll! Vi kommer säkert få meriterade löpare som hoppar in i vårt härliga gäng och joggar runt på nya stigar med oss, kanske för att få inspiration, hitta nytt eller bara för gemenskapen – men vi bygger inte löpargruppen efter meriter, prestation eller hur snabbt man springer eller inte springer. De duktiga löparna kan få ta två extravarv och bevisa sedan att de gjort det 😉

Det JAG skulle bli superglad över är om DU som är toknervös, nyfiken men knappt törs klicka på anmälan faktiskt gör det. Det är sådana som dig jag vill springa med, få skratta med och skutta över stock och sten med och känna 0 prestationskrav och bara ha skoj. Behöver vi dra ner på tempot en stund, hämta andan, kanske ta en bild av något. Jaaa! Do it! Det är så jag springer när jag springer själv. Löpning, för upplevelse, för lokala äventyr, för utforskning och för livet och hälsan.

Välkommen till löpargruppen för Göteborg/Mölnlycke!

Länk Trailrunning Sweden Löpargrupp i Mölnlycke

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Berg- och skogstokig hobbymotionär, traillöpare och äventyrare, som springer för att njuta av naturen och ha roligt, men som också har stora horn i pannan när det vankas tävling.

Född: 1977

Kontakt: [email protected]

Mål: Bli starkare, snabbare och uthålligare

Motto: Alla kan, bara man vill och vågar försöka

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

lör16jan10:00FeaturedLåtsasloppet Vintern3 km, 7 km, 11 km, 21 kmAnmälan

sön28feb10:00FeaturedLåtsasloppet Halvan6 km, 14 km, 23 km, 42 kmAnmälan

sön21maralldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

lör27mar10:00FeaturedHoka Torekov-Båstad21,2 kmLandskap:SkåneAnmälanDeltagare

sön18apralldayFeaturedIsaberg 50010,5 kmLandskap:Småland

12majallday16alldayFeaturedTrailresa TjeckienAnmälanInfo

01jul(jul 1)15:0004(jul 4)13:00FeaturedLöparweekend SälenLandskap:DalarnaAnmälanInfo

lör28aug04:0019:00FeaturedSalming Idre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:DalarnaAnmälanDeltagare

03sepallday05alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

Senaste blogginläggen

  • Pryltest - Inov-8 X-Talon Ultra 260 Niclas Bergqvist
    Läs mer
  • Valp och utebliven löpning Linda Doktar
    Läs mer
  • En fantastisk höst med Trailrunning Sweden löpargrupp Göteborg/Härryda! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • November testar oss rejält Bröderna Backa
    Läs mer
  • Vallåsen Everest Challenge Anna Carlsson
    Läs mer
  • I huvudet på en coach för en löpargrupp Peter Lindquist
    Läs mer
  • 666 The Number Of The Runstreak Fysparet
    Läs mer
  • Upplandsstigar vid Siggefora Tony Hoffstrom
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRESA
TJECKIEN
12-16 MAJ 2021

I samarbete med

LÖPARWEEKEND
SÄLENFJÄLLEN
1-4 JULI 2021

I samarbete med

BUSS & BOENDE
SALMING IDRE FJÄLLMARATON
27-29 AUGUSTI 2021

I samarbete med

Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X