Ultra Trail

Traillopp över Ultradistans

Ultra Trail

Ultralopp är de löplopp som är längre än marathondistansens klassiska 42 195 meter. Allt fler antar denna ordentliga utmaning. Under de senaste åren har antalet ultralopp ökat kraftigt i Sverige, inte minst i skogs- och fjällmiljö. Ultra Trail ställer höga krav på fysisk förmåga, men majoriteten av deltagarna springer främst med ambitionen att ta sig i mål utan krav på tider och resultat.

Så lägger du upp en smart energiplan för ditt ultralopp!

Under ett tufft traillopp gör du av med cirka 800–1 000 kcal per timme. Främst i form av kolhydrater.  Det går att lagra 400–500 gram kolhydrater i musklerna innan start, de ger dig 1 600–2 000 kcal som räcker i uppåt 2 timmar in i loppet. Det här gör att du som planerar för ett ultralopp kommer att behöva fylla på med energi under loppet för att upprätthålla din prestationsnivå.
– Det viktigaste när du ska genomföra ett längre lopp är att ha en smart energiplan, säger Thomas Bylon på Enervit.

Bloggare om Ultralöpning

  • Race Report SM Ultratraillöpning - Aktivitus Trailrace 73 km Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • Inför start på Transgrancanaria Niclas Gällentoft
    Läs mer
  • How To Run Andreas Lundblad
    Läs mer
  • En skada kommer alltid i fel tid men låt inte det hindra äventyret Janne Svärdhagen
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer

Olika typer av lopp

Meny

X
X