Reflektioner inför Big’s backyard

Med inte ens två veckor kvar till Big’s så gör jag det jag kan för att rädda upp mina chanser att springa något sånär länge. Det har varit en lång säsong som började med DNF på Transgrancanaria och kommer att sluta med 24-timmars på PRT i december och hittills under året har jag sprungit ganska precis 75 mil i loppsammanhang. Försommaren och fram till i slutet av juli är den tid löpningen känts som bäst och efter det så har det tyvärr varit en nedåtgående spiral vilket jag inte kan låta bli att se lite som ett misslyckande då TDS var då jag skulle varit på topp. Det har varit intensivt på alla sätt och vis i övrigt också, roligt intensivt men likväl intensivt, och det har varit skönt att senaste veckan bara vara hemma i min egen lägenhet, landa och hitta tillbaka till rutiner. Jag har också hunnit fundera en del över vad jag gjort för fel. Visst är det tråkigt att inte känna sig i form under ett lopp men framför allt så är det tråkigt när varje-dag-löpningen känns nästintill omöjlig att klara av och varken kropp eller huvud vill. Att springa är ju mitt sätt att andas och någonting som gör mig genuint lycklig och jag saknar verkligen att det är så. Det är ups and downs, alla dagar är inte roliga, men i slutändan så måste det ändå ge mer än det tar annars ser jag ingen anledning att hålla på. Att springa är trots allt inte ett av livets måsten utanb ett priveligium.

Sett i backspegeln är det givetvis ingen rocket science vad som gått fel och det är givetvis missbalans i träning vs återhämtning. Med tanke på att jag varit där innan ett par gånger vilket resulterat i långvariga ätstötningar  och att jag knpatt kunnat springa alls så blir jag en ganska så stor smula irriterad på mig själv för att jag inte lärt mig men sen inser jag att jag trots allt bara är 34. Herregud, vem är fullkomlig som 34-åring? Och grejen är att det är så många, oavsett ålder och ambitionsnivå som hamnar på fel sida den där balansbrädan då den inte bara beror på antalet träningstimmar utan även alla komponenter i övriga livet. Det är lätt att misstolka trötthet för lathet och tänka att kroppen ska tuktas eller att det vänder snart men går det riktigt tungt en lång period så ska man nog ifrågasätta vad man håller på med och vad som går att göra annorlunda.

I mitt eget fall så tänker jag att jag betett mig lite som en valp som ska runt och sniffa på allt och testa och sen rasar ihop för att sova på plats. Som newbie i ultralöpningens värld så är det lätt att bli överentusiastisk – det finns ju så mycket roliga lopp att springa och fina platser att springa på! Lätt att jämföra sig med den klick löpare som drar av ett 100-miles lopp eller längre varje månad och är till synes outtröttliga. För min del så är nog 3, max 4 lopp på ett år det jag kan mäkta med på ett bra sätt. Jag vill fokusera på långa lopp och jag gillar långa träningsperioder och att känna mig förberedd. Det sägs ju att tävling är bästa träningen men då de flesta lopp innebär ett smärre projekt på grund av min boplats och kostar ganska mycket både i form av tid och pengar så kan jag nog inte tänka så. Sen behöver jag nog se över min så kallade ”träning”. Så som mitt liv ser ut idag så kan jag inte springa mer än jag gör just nu, tiden finns inte och det är nog tur det för min kropp skulle sannolikt gå sönder i så fall. Alltså behöver jag springa smartare. Så vad kan – och vill – jag förändra? Det tål att tänkas på. Vill jag fokusera på att bli en bättre löpare? Svaret är JA. Jag har haft svårt att motivera det för mig själv, tyckt att det jag håller på med mest bara är egofixerat och fåfängt då jag trots allt inte är elitidrottare. Men. JAG vill det och tiden för det är nu så även om det inte räddar världen så får det väl vara så.

Men tillbaka till Big’s. Jag har sedan några dagar tillbaka bitit i citronen och mer än halverat min träning. Springer fortfarande två pass om dagen men ”bara” 7-10 km, låtit det gå långsamt och planerat in vilodagar för denna vecka och nästa. Fokus ligger istället på styrka, rörlighet, värmeträning i bastu men allra mest på vila och extra sömn. Jag hoppas att detta så småningom kommer leda till den otåliga och uttråkade känslan som jag eftersträvar inför ett lopp men just nu njuter jag faktiskt bara av att inte springa så mycket. Kanske är det också så att hjärnan omedvetet säger åt kroppen att spara sig för det som komma skall. Bortsett från löpningen (och vem bryr sig egentligen om såna petitesser?!) så känner jag mig ganska förberedd. Jag filar fötterna lite varje dag och de ser nästan ok ut nu, har beställt tåstrumpor som jag förhoppningsvis hinner springa in och köpt samarin. Vad mer kan man begära egentligen? Det ska bli intressant att återigen testa Backyard-konceptet, det blir ju trots allt bara andra gången för min del, och se om jag lärt mig något från Älvdalen. Förhoppningsvis slipper jag tidigt magras och mens denna gång. Denna gång kommer jag inte experimentera med varven utan hitta en lunk som jag följer. Det jag är mest nervös är nattvarvet som går uteslutande på asfalt (12 timmar trail/12 timmar väg per dygn). Både för att jag inte är så förtjust i asfalt och att mina så kallade känningar här och var i kroppen inte heller är så förtjusta i asfalt. Men det löser sig. Förhoppningsvis. Jag har mer och mer börjat inse att jag hade ganska tur som ”bara fick” en plats sådär utan att vinna någon golden ticket biljett eller att ha presterat nåt särskilt överhuvudtaget så jag ska göra mitt bästa för att förvalta den. Har fått frågan om vad mitt mål är och då det är en tävling med bara en vinnare och inga andra placeringar så är det ju givetvis att vinna. Det känns i nuläget ganska så omöjligt men å andra sidan så har ju alla deltagare lika stor eller liten chans. Men framför allt så hoppas jag på ett bra genomförande och att avsluta med känslan av att jag gjort det jag kunnat för därefter så finns det ju inte så mycket mer att göra.

Over and out! Min egen Big Dog hälsar att det här med värmeträning inte är alltför betungande…

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

#trailrunningsweden

Share the passion of trail

Trailkalendern
Trailkalendern
trail
kalendern
Podcast
Podcast
Podcast
Utrustning
UTRUSTNING
Utrustning
LÖPARRESOR
löparresor
STORE
löpargrupper
löpargrupper
Trailtour
TRAILTOUR
Utrustning
trails
TRAILS
TRAILS
kollektion
Kollektion
Trailkalendern

Hitta alla Sveriges traillopp på ett och samma ställe. Trailkartan ger en geografisk överblick över loppen som också delas in i kategorierna fjällopp, backyard ultra, 100-miles, nighttrail, skimo och fell race. Här hittar du garanterat din nästa utmaning!

Trailrunningpodden
Trailrunning
podden

Springa i skogen? Varför då? Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden tar reda på det. I möten med löpare, fantaster och arrangörer får vi insikter och utsikter i traillöpningens magi.

Utrustning för traillöpare

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar. Våra utrustningsguider finns inte för att tala om vilket varumärke eller modell som är bäst eller sämst. Däremot vill vi lyfta fram produkternas egenskaper för att den ska matcha de krav och önskemål du har som traillöpare och konsument. Vi har alla olika träningsbakgrund, ambitionsnivå och önskemål med vår traillöpning. Därför ska även vår utrustning se olika ut.

Löparresor
Löparresor

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Löpargrupper
Löpargrupper

Vi på Trailrunning Sweden tycker att det är fantastiskt att upptäcka nya stigar och löprundor i vår egen närmiljö. Det är ju en sådan kick att hitta en mysig stig som man inte visste fanns! Vill du upptäcka de här stigarna, bli inspirerad samt få sällskap ut på nya ställen? Då ska du från och med hösten 2020 börja träna med oss på din hemort. Fokus är äventyrslöpning där vi upplever naturen och spännande löpning. Ett pass i veckan under höst- och vårtermin, varje pass pågår i cirka en timme.

Trailtouren
Trailtour

Trailrunning Sweden Store TRAILTOUR finns för att stärka utvecklingen av svensk traillöpning och lyfta fram de talangfulla och konditionsstarka atleter som satsar seriöst på sporten. Touren sträcker sig från juni till oktober 2020, täcker distanser från 11 till 45 kilometer och utspelade sig på allt från fjälltoppar till sandstränder. 2020 års nyhet blir en avslutande jaktstart i samband med finalen på Icebug Backyard Trail. Din startposition lägger du grund för under året. Ta med dina 4 bästa poäng och gör om dem till sekunder. Först i mål vinner...!

TRS Trails
TRS Trails

Här hittar du vackra trailrundor från olika delar av landet. Vi samlar stigar och leder som har det där lilla extra och som bara måste upplevas. Längden på löprundorna varierar och anges under respektive runda. Du kan själv vara med och bidra med din favoritrunda. Klicka på knappen och fyll i formuläret.

Kollektion
Kollektion

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

Är du en stolt svensk traillöpare? Visa det genom att springa i Trailrunning Swedens specialdesignade kläder! Ska du springa ett lopp utomlands är det kul att visa varifrån du kommer. Och även om du håller dig hemmavid, så höjer ju snygga träningskläder både humör och löpsteg.

Shadow
Slider

Ultralöpare som helst springer stig och obanat. Skriver om charmen med att springa långt och länge, om att försöka förflytta mina egna gränser samt livet på fjället tillsammans med min malamute Scout.

Född: 1985

Kontakt: [email protected]

Mål: Att springa längre och snabbare och ha så roligt som möjligt längs vägen.

Motto: Det går aldrig som man tänkt sig men det blir bra ändå!

Prenumerera på Trailrunning Swedens nyhetsbrev

Spännande lopp

04sepallday06alldayFeaturedIcebug Xperience West Coast Trail74 km (23 km + 29 km +22 km)Landskap:Bohuslän

04sep(sep 4)21:3006(sep 6)12:00FeaturedLudvika Trailweekend9 km, 10 km, 16 kmLandskap:Dalarna

lör05sep18:0020:00FeaturedMaxFastigheter Trail Run1km, 5km, 10kmLandskap:Västmanland

sön20sepalldayalldayFeaturedEdsvidsleden Trailrun14 km, 28 km, 56 kmLandskap:Västergötland

sön18oktalldayalldayFeaturedIcebug Backyard Trail Fall Edition8 km, 16 kmLandskap:Göteborg

lör28aug04:0019:00FeaturedIdre Fjällmaraton12 km, 28 km, 45 km, 84 kmLandskap:Dalarna

Senaste blogginläggen

  • Salig på Kyrkstigen Tony Hoffstrom
    Läs mer
  • 2019 vs 2020 ur ett träningsperspektiv Linda Doktar
    Läs mer
  • Första veckorna utan (tränings)-rutiner! Bröderna Backa
    Läs mer
  • Trailrunning Sweden startar löpargrupper! Välkommen till Göteborg/Härryda! Gunilla Kidmark
    Läs mer
  • 10 månader mot 10 mil Fysparet
    Läs mer
  • The Hill marathons 100 miles Anna Carlsson
    Läs mer
  • Åh, en ny löpargrupp vad skoj! Fast jag törs inte, har så dålig kondis! Peter Lindquist
    Läs mer
  • Tävlingspremiär! Madelene Jansson
    Läs mer
Se alla våra Inspiratörer
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR
TRAILRUNNING SWEDEN
LÖPARRESOR

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

Våra löparresor och träningsläger är speciellt skapade för traillöpare. Resornas fokus ligger på upplevelser och att upptäcka ny vacker natur, äventyrslöpning helt enkelt! Vi brukar säga att en träningsresa med Trailrunning Sweden är till för dig som är nyfiken, som vågar utmana dig själv och som tror att livet bara kommer en gång.

public
LÖPARWEEKEND SÄLEN
25-28 JUNI 2020
public
IDRE FJÄLLMARATON
BUSS & BOENDE
21-23 AUGUSTI 2020
public
TRAILRESA TJECKIEN
12-16 MAJ 2021
Slider
GUIDER
UTRUSTNING
GUIDER
UTRUSTNING

Att springa i skogen är enkelt och fritt. Bra funktionell utrustning kan ändå underlätta och göra traillöpningen ännu roligare. Därför vill vi på Trailrunning Sweden hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av prylar.

TRAILSKOR
TRAILSKOR

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

Att hitta rätt trailsko kan vara en rejäl utmaning. Vad du som traillöpare vill ha på fötterna beror på vilket underlag du har tänkt springa på, det beror på tycke och smak, på just dina fötters beskaffenhet och på vilken känsla just du är ute efter.

LÖPARRYGGSÄCK
LÖPARRYGGSÄCK

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

För oss traillöpare som vill vara ute och njuta av naturens stigar i timmar blir löparryggsäcken nästintill ett nödvändigt tillbehör. Förutom vätska och energi kan vi lätt ta med oss några extra stödplagg för snabba väderomslag, och lite sjukvårdsmaterial om olyckan skulle vara framme.

PANNLAMPOR
PANNLAMPOR

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Med en bra pannlampa är du fri att springa var du vill ändå! Fundera över hur du ska använda pannlampan, hur starkt ljus och hur lång batteritid du behöver till dina aktiviteter. Ska du främst ha lampan för att springa på gångvägar eller gator till och från elljusspåret, eller tänker du tävla i night trail?

Slider
Trailrunning Sweden
podcasts

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Vi gillar traillöpning och vi gillar att snacka! Därför blev Trailrunningpodden och Idre Fjällmaratonpodden till. I Trailrunningpodden möter Elisabeth löpare och profiler för att snacka om trailrunning, träning, mål och äventyr. I Idre Fjällmaratonpodden går Per Forsberg på djupet i fjällmaraton och fjällöpning.

Trailrunning
podden
Trailrunning podden

med Elisabeth Hansson

Idre fjällmarton
podden
Idre fjällmaraton podden

med Per Forsberg

PlayPause
Slider
X
X